Arthrospira plantensis (Spirulina)

Arthrospira plantensis

Spirulina

Arthrospira plantensis, Blue-green algae, Spirulina Fusiformis, Spirulina maxima, Spirulina platensis
Kategorie:
Superpotravina
Původ:
Mexiko
Vhodné kombinace:
Mladý ječmen, Chlorella
 
Poznáme zelené potraviny? Ide o skupinu potravín, medzi ktoré patrí aj Spirulina. Hneď na úvod musíme uviesť, že sa nejedná o riasu, ako sa mnohí mylne domnievajú, ale o sinicu. Hoci je Spirulina hlavný názov, pod ktorým ho nájdeme vo všetkých zdrojoch, môžeme sa stretnúť aj s latinským označením Arthospira. Spirulina patrí do rodu Oscillatoriales, čo prakticky vystihuje aj jej vlákna, ktoré sú stočené v ľavotočivej skrutkovici (Oscilla - zatočený). Hoci to tak nevyzerá, je tento druh sinice pomerne náročný na prostredie. K svojmu bytiu potrebuje ideálne tropické či subtropické pásmo, vodu s vysokým pH a obsahom uhličitanov a hydrogénuhličitanov. Jej výskyt je navyše obmedzený podmienkou sladkej vody. Podobne ako u ostatných, existuje aj tejto sinice hneď niekoľko druhov. Najzásadnejšie sú Arthrospora platentis a Artherospora maxima. Kým platentis sa vyskytuje skôr v Afrike, Ázii a južnej Amerike, maximá si hovie v oblastiach strednej Ameriky.
 
V posledných rokoch sa prudko zvýšil dopyt po tejto sinici a to natoľko, že ju prirodzený výskyt nedokáže pokryť. Preto sa začala pestovať. Momentálnym najväčším distribútorom je Japonsko. Ako je možné, že by obyčajná sinica mohla mať taký úspech? Jednoducho – nie je to obyčajná sinica.
 
Čo Spirulina obsahuje
Za čo vďačí Spirulina svojim účinkom? Sú to predovšetkým aktívne látky, ktoré obsahuje. Môžeme si spomenúť vitamíny B1, B2, B3, B6 a B9, ďalej vitamín C, A, E a karotény. Rovnako tak by sme narazili aj na stopové prvky a minerály, bunkové soli, rastlinné živiny a enzýmy, vysoké množstvo chlorofylu a ďalších prospešných farbív. Čo je však naozaj dôležité je obsah bielkovín. Vďaka vysokému množstvu proteínov (80 %), patrí Spirulina medzi potraviny s najvyšším zastúpením bielkovín na trhu. Tieto látky sú zodpovedné za účinky Spiruliny. Moment, za aké účinky vlastne?
 
Ako Spirulina účinkuje?
Ako prvé by sme mali vedieť, že Spirulina je vnímaná ako superpotravina. Účinky tejto sinice sú natoľko rozsiahle, že by sme si ich vymenovávali pomerne dlho. Medzi tie najdôležitejšie patria napríklad stimulácia imunitného systému, ktorú majú na svedomí antioxidanty. Vďaka tomu sa zvyšuje počet bielych krviniek a naše telo je oveľa odolnejšie voči chorobám. Medzi ďalšie podstatné účinky patria napríklad zvýšenie centrálnej mozgovej činnosti, zmiernenie prejavov alergických reakcií na prostredie i potraviny, alebo podpora pri anémii. Môžeme si spomenúť aj likvidáciu zlého LDL cholesterolu. Vďaka tomu ochraňuje náš kardiovaskulárny systém a systém ciev. To však nie je všetko ...!
 
Chudnutie sa Spirulinou
Zásadné účinky prináša Spirulina aj na poli chudnutia. Ako to dokáže? Výsledný efekt by sa dal rozdeliť do troch mechanizmov, ktoré tomu priamo napomáhajú. V prvom rade ide o obsah koncentrovaných aminokyselín a sacharidov. Tie sa veľmi rýchlo dostávajú do krvného riečiska, kadiaľ sa dostávajú do mozgu. Tu je dôležitá predovšetkým časť s názvom hypotalamus. Pokiaľ má telo prázdny žalúdok, nedostatok sacharidov a podobných látok, je to práve hypotalamus, ktorý vysiela signály spôsobujúce, že máme hlad. Za predpokladu, že má dostatok aminokyselín a sacharidov, je presvedčený, že je telo nasýtené.
 
Druhý mechanizmus je dodnes záhadou. Hoci sa mnoho vedcov snažilo, nemohli sa nikdy presvedčivo zhodnúť. Panuje však presvedčenie, že látky obsiahnuté vo Spiruline, predovšetkým potom fenylalanín a tyrozín, priamo ovplyvňujú hladinu takzvaných neurotransmiterov. Tieto látky majú jednu hlavnú funkciu – prenášajú mozgové impulzy. To má za následok ovplyvňovanie nálad, vôle, ale predovšetkým aj chute k jedlu. Spirulina tak stabilizuje to, čo by nás inak mohlo počas chudnutia trápiť. A posledný mechanizmus?
 
V poslednom rade nejde ani tak o mechanizmus, skôr o účinok zaručený celkovou skladbou Spiruliny. Ako sme si povedali, má táto sinica komplexné zastúpenie všetkých dôležitých látok, ktoré prijímame spolu s ňou. Vďaka tomu naše telo nepociťuje a nedostáva sa do takzvaného úsporného režimu. V ňom obmedzuje funkcie metabolizmu, čo znižuje rýchlosť chudnutia. Dostatok živín tiež vylučuje možnosť, že by sme dostali takzvaný Vlčí hlad, ktorý je častým dôvodom tvorby obezity.
 
Všetky tieto tri faktory dohromady tvoria celok, ktorý neomylne poskytuje možnosť zdravého chudnutia. Výskum z roku 1968 dokonca zaznamenal úbytok váhy u všetkých skúmaných pacientov, ktorí boli počas 4 týždňov vystavovaní účinkom tejto sinice. Nutné je dodať, že akýkoľvek prostriedok nám nezaručí chudnutie bez toho, aby sme mu v tom pomohli. Preto by sme mali začať u seba, zmeniť jedálniček a pridať pohyb. To je najdôležitejšie.
 
Nežiaduce účinky
Pri pohľade na všetky účinky sa ponúka otázka – existujú vôbec nejaké nežiadúce? Áno, vo veľmi zriedkavých prípadoch sa môže prejaviť vyrážka, alergia, alebo žihľavka. Nikdy však nebolo preukázané, či tieto prejavy súvisia len sa Spirulinou, alebo s niečím iným. Na kvalite výrobku zohráva totiž rolu mnoho faktorov. Preto by sme mali kupovať iba Spirulinu z obchodov s tradíciou. Objavili sa dokonca zmienky o úplnej nezávažnosti užívania Spiruliny. Tie však neboli ničím potvrdené, ani vyvrátené. Občas si ľudia sťažujú na hnačky, alebo počiatočnú nevoľnosť. Táto reakcia je úplne bežná, jedná sa totiž o počiatočný prejav detoxikácie nášho organizmu. Ak by sa tak stalo, mali by sme znížiť dávku, kým ťažkosti neprestanú. Ako by sme teda mali najlepšie dávkovať?
 
Vhodné dávkovanie
Adekvátna denná dávka je stanovená na jednu čajovou lyžičku 3x denne. Je však potreba sa k tejto dávke prepracovať. Nejskôr by sme mali zvoliť menšie dávky a tie postupne zvyšovať. Poslúchajme svoje telo, to vie najlepšie čo nám sedí a čo nie.
 
 
Prášok
1 čajová lyžička, 3x denne
 
 
Ako užívať?
Vzhľadom k práškovej forme je použitie jednoduché. Stačí rozmiešať vo vode, primiešať do jogurtu či jedla.
 
Dá sa kombinovať?
Spirulinu môžeme ideálne nakombinovať s dvoma ďalšími superpotraviny. Konkrétne sa jedná o Chlorelu a Mladý jačmeň. Pri obidvoch dochádza k zlepšeniu účinkov. S chlorelou sa môžeme tešiť na lepšie detoxikačné účinky, s jačmeňom o celkové zvýšenie účinkov.
 
 
Produkty obsahující Arthrospira plantensis (Spirulina)