Coffea Arabica (Zelená Káva)

Coffea Arabica

Zelená Káva

Zelená káva, Green coffee, Coffea
Kategorie:
Stimulant
Původ:
Afrika
Vhodné kombinace:
 
Veľa z nás, keď počujeme výraz “zelená káva”, si predstaví nejakú super-potravinu, ktorá bude úplne bio. V tomto prípade to ale nie je pravda. Môže sa síce zdať, že má zelená káva iný vstupný produkt, než klasická káva, opak je pravdou. Jedná sa o jedny a tie samé kávové zrnká, z ktorých si varíme náš životabudič. Jediný rozdiel je v úprave — zelená káva je zo zrniek, ktoré sú bez akejkoľvek úpravy. Klasické kávové zrná sú pražené, čím bohužiaľ dochádza k zničeniu väčšiny aktívnych látok. Zelená káva má oproti tomu semienka v prirodzenom stave a vďaka tomu sú všetky látky zachované. O aké sa jedná si povieme v nasledujúcom odstavci.
 
Ako prvá oblasť, ktorej sa prisudzuje povedomie o káve je dnešná Etiópia. Napriek všetkému sú ale prvé písomné zmienky až z 15. storočia, konkrétne zo západoázijskej krajiny Jemen. Od tej doby ušla káva dlhú cestu, ktorej cieľom je rozšírenie pestovania do 70 krajín sveta spolu s globálnym využitím. Nás bude však zaujímať spomínaná neupravená, nepražená forma. V roku 2002 izolovala extrakt (tzv. green coffee extract) francúzska firma Berkem. Ihneď sa začal používať v prípravkoch na chudnutie: v roku 2006 dokonca vyhral bronzovú medailu na konferencii HIE. V roku 2008 sa dostáva na americký trh, čo spôsobilo úplnú senzáciu na poli chudnutia.
 
Zloženie zelenej kávy
Pokiaľ si kladieme otázku, ako je možné, že zelená káva podporuje chudbutie a klasická nie, odpoveď je práve v tých látkach, ktoré sa pri pražení zničia. Jedná sa o tzv. fenolické zlúčeniny, medzi ne patrí napr. kyselina chlorogénová. Táto kyselina je priamo zodpovedná za úbytok tukov a metabolizmus cukrov v krvi. Aby všetko fungovalo tak, ako má, je potrebný katalyzátor v podobe kofeínu. Ten, ako dobre vieme, zrýchľuje metabolizmus, prispieva k aktívnemu životnému štýlu a psychickej aktivite.
 
Účinky zelenej kávy
Vzhľadom na hlavné látky sú účinky úplne jasné. Kofeín je stimulant, ktorý urýchľuje telesný metabolizmus a zároveň stimuluje mozgovú činnosť, čím oddiaľuje únavu a prináša príjemný pocit. Stimuluje centrálnu nervovú sústavu a celkovo prispieva k našej vitalite. Pozitívne pôsobí na dobrú náladu, zlepšuje pozornosť a bdelosť. Hlavným účinkom kyseliny chlorogénovej je spomaľovanie metabolizmu cukrov, skvelo štiepi škrob na cukor a znižuje ukladanie tukových buniek. Zelená káva pôsobí celkovo ako stimulant, čiže urýchľuje metabolizmus, čo je dôležité predošetkým pre športovcov, ale aj osoby trpiace nízkym krvným tlakom. Medzi ďalšie účinky zelenej kávy môžeme zaradiť aj prevenciu vzniku žlčníkových kameňov, kardiovaskulárnych problémov alebo diabetes. Vplyvom kofeínu sa nám tiež trochu zvýši krvný tlak, čo nás privádza k nežiadúcim účinkom.
 
Vedľajšie účinky zelenej kávy
Látky, ktoré pôsobia pozitívne môžu spôsobiť aj komplikácie. Jedná sa najmä o nedodržiavanie dennej dávky. Napr. kofeín môže vo vyššom množstve spôsobiť nespavosť. Môže dôjsť k prekysleniu žalúdka sprevádzaného nevoľnosťou. Vďaka prítomnosti kofeínu sa nehodí pre osoby s vysokým krvným tlakom alebo s kardiovaskulárnymi chorobami. Ďalšími nevhodnými skupinami sú tehotné a kojacie ženy alebo deti do 16 rokov. Medzi nežiadúce účinky, ktoré sa objavujú naozaj zriedka, môžeme zaradiť aj nechutenstvo, prekyslený žalúdok alebo črevné problémy.
 
Ako chudnúť so zelenou kávou?
Vďaka účinkom aktívnych látok je zelená káva ako stvorená na chudnutie. Ako to dokáže? Spomínané stimulačné účinky, ktoré má kofeín, urýchľujú metabolizmus, vďaka čomu sa lepšie odbúravajú tukové bunky. Tento tuk je následne telom spotrebovávaný ako palivo pre organizmus. To ale nie je jedniný účinok, ktorý zelená káva ponúka. Chlorogénová kyselina spomaľuje vstrebávanie cukrov, štiepi škrob na cukry a obmedzuje ukladanie nových tukových buniek. K tomu prirátame ďalší efekt: zníženie chuti do jedla a oddiaľenie chuti do jedla. Predovšetkým sa to vzťahuje na sladké, čo je pri diétach veľmi dôležité. Nič však nie je zadarmo a musíme k užívaniu zelenej kávy pridať aj zdravý pohyb a vhodne upraviť jedálniček.
 
Je zelená káva podvod?
V súvislosti so zelenou kávou panuje mnoho kontroverzných názorov, ktoré sa líšia. Veľa ľudí neverí na jej účinky a to, že by mohla fungovať ako doplnok podporujúci chudnutie odmietajú úplne. Čím to je spôsobené? Ide predovšetkým o zlé chápanie celého konceptu zelenej kávy. V minulosti boli robené testy a štúdie, ktoré mali preukázať, alebo vyvrátiť účinky doplnku. Ako určite vieme, klinické testy sa prevádzajú na tisíckach jedincov s rôznymi predispozíciami. Testy zelenej kávy ale iba na 16 - 40 ľuďoch. Výsledky takých skúšok sa nedajú pokladať za relevantné. V roku 2014 sa v USA odohrala kauza proti podnikateľkd, tá dostala vtedy pokutu 9 miliónov dolárov za predaj nekvalitného produktu zelenej kávy a šírenie mystifikácie a klamlivých tvrdení. To reputácii zelenej kávy neprospelo. Najčastejším dôvodom názoru, že zelená káva nefunguje je s najväčšou pravdepodobnosť práve nekvalitný produkt alebo zlé chápanie celkovej podstaty fungovania tohto produktu. Zelená káva iba napomáha k odbúravaniu, keď však nebudeme chudnúť, resp. keď pre to niečo nespravíme my sami. Nemôžeme očakávať, že budeme jesť stále rovnako, ležať doma na gauči a chudnúť. Tak to jednoducho nefunguje.
 
Ako dávkovať zelenú kávu?
Denná dávka je stanovená na maximálnu hodnotu 1000 mg denne. Toto množstvo by malo byť rozdelené medzi raňajky a obed. Musíme si však pamätať, že je nutné brať dávku cca 30 minút pred jedlom, aby sme docielili čo najväčšieho účinku. Odporúčame začať najprv na polovici dávky, aby sme videli, aký má zelená káva účinok na telo a následne môžeme dávku zvyšovať. až do davej indikácie. Nezabúdajme na užívanie vo vlnách — po 3 týždňoch užívania by mali prísť týždenná pauza.
 
 
Produkty obsahující Coffea Arabica (Zelená Káva)