Výživový poradca radí - 11 tipov pre kvalitnú detoxikáciu tela

21.júna 2018, Poradna
Rôzne druhy zeleninových smoothie

Detoxikácia organizmu je neoddeliteľnou súčasťou zdravého životného štýlu. Dokáže naštartovať metabolizmus, prečistiť telo a dodať nový príliv energie. Aby mala detoxikácie očakávané účinky, musí sa vykonať správne. A pretože sme nevedeli, ako na to, obrátili sme sa na výživového poradcu a požiadali ho o konzultáciu. Poradil nám, na čo človek nesmie zabudnúť - a práve teraz sa o to s Vami podelíme!

1. Bez vody to nepôjde

Pohár vody

Voda je neoddeliteľnou súčasťou detoxikácie. Prísun čistej vody dokáže doslova zázraky. Najlepšia je čistá pramenitá voda bez ďalších ochucujúcich zložiek. Vďaka tomu môže voda odplaviť všetky škodliviny. Koniec koncov žiadny pozemský tvor by bez čistej vody neprežil.

2. Zelenina - zdravé chrumkanie

Hneď na druhom mieste v dôležitosti pri detoxikácii sa nachádza zelenina. Doprajte si zeleninu najrôznejších farieb, foriem a štruktúry a zaraďte do svojho jedálnička najmä brokolicu, baklažán, cuketu, kvaka, žeruchu, poľný, mrkvu a ďalšiu Vašu obľúbenú zeleninu.

3. Prečisťujúci zelený nápoj

Výživný mladý jačmeň na poli

Zvlášť účinným pomocníkom v detoxikácii je prášok z desaťcentimetrových výhonkov listov niektorých obilnín. Nesmierne populárny je mladý jačmeň a náš výživový poradca Vám ho môže len odporučiť. Prášok zmiešajte v šejkri s vodou a razom máte detoxikačný nápoj s čiapkou bielej peny. Nápoj môžete obohatiť nektárom z mrkvy alebo červenej repy. A práve červená repa je neoceniteľným pomocníkom na zlepšenie krvných hodnôt a navyše dokonale zapadá do plánovanej detoxikácie.

4. Morské a sladkovodné riasy


Morské a sladkovodné riasy by sme mohli prirovnať k "detoxikačnej zelenine" s vysokou väzbovou detoxikačnou kapacitou, ktorá je najvhodnejšia k jarnej očiste črevných slizníc. Túto službu Vám preukáže Chlorella a Spirulina, ktoré sú potrebné po zimných mesiacoch, kedy sme konzumovali "ťažkú ​​stravu" s nedostatkom zelenej a farebné zeleniny a ovocia s dostatkom potrebnej vlákniny. Navyše máme v zimnom období oveľa menej pohybu na čerstvom vzduchu a nepročišťujeme pľúca, ktoré sa postupne zanášajú splodinami.

5. Čerstvo vylisované ovocné šťavy

Jahodový a kivi koktail

Ovocné šťavy poslúži predovšetkým na dopoludňajšiu očistu organizmu a dodajú mu poriadnu dávku vitamínov. A prečo je piť hlavne v dopoludňajších hodinách? Po nočnom spánku sa v tele nahromadí splodiny a ovocné šťavy je vedia nášho organizmu zbaviť. Najvhodnejšie sú pomarančové, citrónovej, jablčnej, grepovej a ananásovej čerstvo vylisované šťavy.

6. Pitný režim dodržiavaný od samého rána

Zväzky mrkvy a mrkvová šťava

Zásadný pre detoxikáciu je nasledujúci krok: pred raňajkami vypite aspoň pol litra čistej vody o teplote, ktorá je vyššia ako ľudské telo (približne nad 40 stupňov Celzia). To má za dôsledok, že odľahčíte svojmu telu, budete mať lepšiu náladu a dobre sa vyprázdnite. Akonáhle sa voda posunie zo žalúdka ďalej, vypite nektár z ovocia. Po jeho stráveniu pokračujte ovocným šalátom alebo zeleninovými šťavami, teplou vodou a bylinnými, zelenými či bielymi čaji.

Zelený nápoj z výhonkov mladého jačmeňa započítame medzi zeleninové nápoje. Kedykoľvek počas dopoludnia pocítite hlad, zažeňte ho vhodným zásaditými nápojom alebo ovocným šalátom. Asi hodinu pred plánovaným obedom konzumujte zeleninový šalát z koreňovej či listovej zeleniny. Zálievku umiešame z vody, citrónu, jednej lyžice olivového oleja a cesnaku rozotreného s morskou soľou. V priebehu dňa podporte svoj metabolizmus Acai práškom, ktorý rozmiešajte vo vode alebo ho pridajte do ovocných štiav či šalátu.

Cez deň si strážte svoj pitný režim a vypite najmenej 2,5 litra čírej tekutiny. A koľko máte vypiť zrovna Vy? Pre orientáciu náš výživový poradca uvádza, že každý kilogram hmotnosti spotrebuje za celý deň minimálne 30 mililitrov vody. Vynásobte toto množstvo svojou hmotnosťou a dostanete počet litrov potrebných ku kľudovému pracovnému režimu svojho tela. Ak mu správne množstvo vody nedávate, v staršom veku Vám to telo pripomenie nejakou tou "chronickou boliestkou" a Vy sa budete sami seba pýtať, prečo tomu tak je, keď Vám celý život nič nebolo.

7. Lahodná pohánka a pšeno


Zrná pražené pohánky

Medzi ďalšie zásadotvorné potraviny na našom dennom tanieri patrí varená pohánka a varené pšeno dochutené kurkumou. Pohánku pripravujte najčastejšie s cesnakom, majoránkou a štipkou kurkumy, pšeno skôr s vareným kompótom z jabĺk. Z pšena a kompótu môžete za horúca zmixovať puding a ochutiť ho exotickú kurkumou. Pohánku aj pšeno môžete použiť ako výbornú zátrepku do polievok alebo z nich môžete prichystať teplé prílohy, kaše a studené šaláty.

8. (Ne)obyčajné zemiaky


Zemiaky zo svojho jedálnička rozhodne nevyraďujte, lebo sú zásadotvorné a hodí sa ako príloha k rybám, obilninám, strukovinám alebo k bielemu mäsu. V čase detoxikácie sa však mäsu radšej skôr vyhýbajte. Zemiaky striedajte so zeleninovou prílohou.

9. Zelenina s chlorofylom a antokyány

Červeno-biela čakanka

V období detoxikácie zaraďte do svojho jedálnička hojné množstvo listovej zeleniny s chlorofylom a všetky jej červeno, vínovo a fialovo sfarbené druhy, ktoré poskytujú telu antokyány so silnou antioxidačnou schopnosťou voči tzv. voľným kyslíkovým radikálom. Prínosom pre Váš organizmus je:

  • červená repa - varená a nakrájaná na plátky alebo surová, nastrúhaná a premiešaná so sladkokyslou zálievkou a čerstvým chrenom
  • červeno sfarbená čakanka - rozkrojená na polovice a opečená na grilovacej panvici z oboch strán, aby sa prepiekla a zostala vnútri šťavnatá
  • zemiaky s červenou šupkou - pokrájané na mesiačiky a upečené v remoske s rascou a troškou oleja
  • zelenina s betakaroténom - oranžové a žlté druhy mrkvy, karotka, biela a čierna reďkovka, reďkovky
  • mangold - druhy od svetlo zelených listov cez robustné strakato zelenej a bielej až po červenkasté v stopkách

10. Ovocie najrôznejších farieb

Rôzne druhy ovocia a zeleniny

Tú istú farebnú pestrosť dodržujte tiež pri ovocí. Mimoriadne si pochutnáte na marhuliach, slivkách alebo rôznych druhoch melónu.

11. Čarovanie s bylinami

Neoddeliteľnou súčasťou detoxikácie sú byliny. Obsahujú značné množstvo vitamínu C, ktoré je vyššie ako u mnohých kultúrnych plodín. Jarné výhonky zužitkujete do šalátov a ozajstnou delikatesou je pažítka, petržlen alebo trebuľka na povrchu potravín, napríklad na nátierkach alebo zemiakoch. Žihľavy vmiešajte do špenátu alebo je uvarte samostatne na spôsob špenátu. Môžete si z nich pripraviť teplý odvar a popíjať ho po dúškoch. Dôležitou súčasťou detoxikácie je zacielenie na pečeň. S tým Vám pomôže Ostropestrec.

Správne dochutenie jedál uspokojí aj vycibrenej jazýčky

Čerstvá žltá cibuľa

Jedlá dochucujte chrenom, cibuľou, cesnakom, petržlenom, pažítkou, trebuľkou, koriandrom a kôprom. Neviete si rady, ako ochucovať napríklad cibuľou? Je to veľmi jednoduché: vezmite jednu červenú cibuľu, nakrájajte ju keramickým nožom na tenké prúžky a posypeme morskou soľou. Takto nasolenú cibuľu preložte do taniera a priklopte druhým tanierom na 10 minút. Cibuľa sa orosí a zmäkne, stratí na štipľavosti a bude "k nakúsnutiu".

Tipy na záver

Na zosilnenie detoxikácie je dobré nasadiť Guaranu, ktorá zrýchli metabolizmus a tým aj celkovú detoxikáciu organizmu. Majte na pamäti, že každá detoxikácia je najúčinnejší, ak doplnky obohacujú jedálny lístok zostavený na mieru výživovým poradcom.
21.júna 2018, Poradna
Páčil sa vám tento článok? Ta ho zdieľajte:
Facebook Google+
Podobné články