Botanic.cz
0,00 € 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Koľko zostáva do dopravy zadarmo
Nakúpte ešte za 38,00 €
38,00 €
Dopravu máte zadarmo
Prejsť do košíka

Kyselina listová

Späť do slovníka

Účinné látky kyseliny listovej? Pomáha pred a v období tehotenstva a je nepostrádateľným pomocníkom pre každú bunku v našom tele.

Kyselina listová je vitamín, ktorý potrebuje každá bunka v našom tele. Označenie kyseliny listovej sa vzťahuje iba na synteticky vyrobený vitamín. Ak sa bavíme o prirodzene sa vyskytujúcim vitamínu B9, potom je označovaný ako folát. Kyselina listová je rozpustná vo vode a pre naše telo je doslova nevyhnutná.
Do tela ju prijímame pomocou pestrej stravy. Telo si ju nedokáže vyrobiť samo. A čím je pre nás tak nepostrádateľná? Predovšetkým preto, že je zodpovedná za novú tvorbu buniek, ich rozdelenie a rast. To ukazuje na dôležitosť v čase, keď sa žena pokúša otehotnieť a tiež správne dávkovanie kyseliny listovej počas prvých mesiacov tehotenstva. Dostatočný príjem vitamínu B9 v prvých mesiacoch tehotenstva zabraňuje malformácii nenarodeného dieťaťa.
Kyselina listová je základným koenzýmom metabolizmu bielkovín. Dôležitá je pre tvorbu červených krviniek, syntézu DNA molekuly nosiacej genetickú informáciu, funkciu buniek a rast tkaniva. Okrem toho podporuje chuť do jedla a stimuluje tvorbu žalúdočnej kyseliny. Jej nedostatok môže spôsobiť poruchy rastu u detí, sivnutie vlasov, zápal jazyka, vredy v ústach, peptické vredy a hnačku.
Kyselina listová je tiež dôležitá pre:
  • Zdravie mozgu
  • Lepšie zvládanie psychických porúch
  • Normálne fungovanie srdca

Kde najčastejšie nájdeme kyselinu listovú

Kyselina listová je hojne obsiahnutá v kvasniciach, hovädzích vnútornostiach (pečeň, obličky, srdce), jahňacím a bravčovom mäse, hydine, mlieku, listovej zelenine, paradajkách, špargli, špenátu, šalátu a karfiolu.
Pre nás je dôležité, ako dobre naše telo dokáže využívať tento prírodný ekvivalent kyseliny listovej. Bolo vedecky dokázané, že syntetický variant môže byť recyklovaný na 100 percent, prírodný variant v potravinách len asi z polovice.
Vzhľadom k tomu, že v prírodnej podobe je folát rozpustný vo vode a veľmi citlivý na teplo, je vhodné opláchnuť listovú zeleninu bohatú na tento vitamín bez akéhokoľvek narušenia celistvosti a pokiaľ možno konzumovať v surovom stave. Jedine tak získame maximálne množstvo látky. V zásade by denná strava mala obsahovať 400 gramov zeleniny a 250 gramov ovocia, z ktorých aspoň polovica je surová.

Ako sa prejavuje a čo môže spôsobiť nedostatok kyseliny listovej?

Nedostatok kyseliny listovej v období tehotenstva je spojený s potratom, abláciou placenty, nízkou pôrodnou váhou bábätka, defektmi nervovej trubice, malformáciou plodu alebo predčasným porodom. Nedostatok vitamínu B9 spôsobuje anémiu, postihnutie slizníc, hnačku, poruchy vstrebávania potravy, neurologické, reprodukčné a rastové problémy.

Pôsobenie kyseliny listovej v období tehotenstva

Príjem kyseliny listovej je obzvlášť v období tehotenstva veľmi dôležitý. Na začiatku pôsobí ako účinná prevencia defektov neurálnej trubice u dieťaťa. Pre budúce mamičky je pravidelné užívanie odporúčaných dávok kyseliny listovej veľmi dôležité. Znižuje totiž výskyt vrodených chýb o 50 - 70 %.
A aké množstvo kyseliny listovej sa odporúča ženám pred otehotnením? V tomto období sa odporúčaná denná dávka pohybuje okolo 400 mikrogramov kyseliny listovej denne, a to vo forme vitamínového doplnku výživy alebo potravín obohatených o kyselinu listovú.
Aby sa miecha a mozog u dieťaťa vyvinula správne, odporúča sa užívať kyselinu listovú už niekoľko mesiacov pred otehotnením. Vzhľadom k tomu, že podstatná časť tehotenstva je neplánovaná, odporúčajú lekári užívanie kyseliny listovej v dávke 400 mikrogramov denne všetkým ženám v produktívnom veku.
V období tehotenstva sa odporúča užívať 600 mikrogramov kyseliny listovej denne minimálne po dobu prvých 3 mesiacov tehotenstva, a to vo forme vitamínového doplnku výživy alebo potravín obohatených o kyselinu listovú.
V niektorých prípadoch lekár predpíše tehotnej žene vyššiu dávku kyseliny listovej, a to až 5 000 mikrogramov. Môže sa jednať o ženy, ktoré predtým mali dieťa s defektom neurálnej trubice, ženy, ktorých partner alebo blízky príbuzný mal defekt neurálnej trubice, ženy s celiakiou, obézne ženy, ženy užívajúce lieky na epilepsiu alebo ženy s niektorými druhmi vrodenej anémie.

Má kyselina listová nejaké vedľajšie účinky?

Vedľajšie účinky u kyseliny listovej nie sú známe. Pri vysokých terapeutických dávkach môžu nastať napríklad poruchy trávenia, nespavosť, psychické výkyvy, alebo alergia.
Listová zelenina j veľmi bohaté na kyselinou listovou

Autor článku
Kristýna Franclová
Copywriterka
Späť do slovníka