Akcia: MEGAZĽAVA 50% na Vitamín C | Využiť zľavu

Botanic.cz
0,00 € 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 38,00 €
38,00 €
Dopravu máte zdarma
Prejsť do košíka

Lecitín

Späť do slovníka

Lecitín pomáha na kĺby, ale aké ďalšie účinky má na naše zdravie?

Nie je žiadnou výnimkou nájsť lecitín na obaloch najrôznejších potravín. Ide totiž o látku, ktorej je pripisovaný celý rad pozitívnych účinkov na naše zdravie. Ako konkrétne pôsobí na naše telo?
Lecitín je organická látka, ktorú tvorí fosfát, cholín a glycerol. Nájdeme ho vo všetkých bunkách nášho tela, predovšetkým potom v bunkových membránach. Jeho najdôležitejšou funkciou je podpora transportu tukov a ďalších látok medzi bunkami. Lecitín je obsiahnutý v žlčníku, pečeni a používa sa pri liečbe ochorení týchto orgánov. Nájdeme ho tiež v mozgu, pľúcach, srdci a vo svalovom tkanive.
Prvýkrát bol objavený v roku 1811 francúzskym farmaceutom Louisom Nicolasom Vauquelinom, ktorý ho našiel práve v mozgu. Lecitín sa skladá z kyseliny fosforečnej, cholínu, mastných kyselín, glycerolu, glykolipidov, triglyceridov a fosfolipidov. Látka sa v našom tele vyskytuje celkom prirodzene. Pretože sa podieľa na celom radu funkcií, patrí k veľmi dôležitým látkam pre naše telo.

Najväčšie množstvo lecitínu je obsiahnuté vo žĺtkoch, odkiaľ získal aj svoj názov

Lecitín je sprievodný látkou mastných kyselín a tukov. Najviac ho obsahuje vo vaječných žĺtkoch, od ktorých lecitín získal svoj názov. Ďalej je obsiahnutý v bunkách semien rastlín, sójových bôboch, pečeni, arašidoch, karfiolu kapusty, keli alebo pšeničných klíčkoch. V potravinárskom priemysle sa používa ako prídavná látka pre schopnosť rozptyľovať tuky.

Aké sú hlavné účinky lecitínu a kedy je potrebné väčšie množstvo?

Lecitín sa odporúča pri nadmernej fyzickej a psychickej námahe, pri vyššej konzumácii alkoholu, nedostatku vitamínu B12 a kyseliny listovej.
  • Znižuje hladinu cholesterolu
  • Čistí cievne steny
  • Posilňuje svalstvo a tkanivá
  • Znižuje bolesti kĺbov
  • Lecitín je dôležitou látkou pre všetkých aktívnych športovcov
  • Dáva vlasom zdravú farbu a obmedzuje padanie vlasov
  • Pomáha predchádzať kožným problémom a ekzémom
  • Zlepšuje pamäť a upokojuje
  • Má posilňujúce a tonizačné účinky
  • Účinne zmäkčuje stolicu a odstraňuje nadúvanie

Lecitín je starý dobrý pomocník pre zníženie krvného tlaku. Má aj mnoho ďalších pozitívnych účinkov

Lecitín je úžasná látka, ktorá má blahodárny vplyv na zníženie bolesti kĺbov. DOdporúča sa preto všetkým aktívnym športovcom. Ďalej pomáha pri znížení krvného tlaku, pôsobí na zníženie hladiny cholesterolu, prečisťuje steny srdcových ciev a posilňuje činnosť srdcového svalu. Ľuďom trpiacim nechutenstvom pomáha získať opäť chuť k jedlu.
Lecitín je mimoriadny pomocník pre zníženie toxicity niektorých liekov a jedov, ktoré poškodzujú pečeň. V kombinácii s vitamínom E má skvelé antioxidačné účinky. Chráni pečeň pred steatózou, znižuje toxický účinok alkoholu na pečeň a zabraňuje vzniku následkov po opitosti. V období tehotenstva ovplyvňuje zdravý vývoj plodu.
Lecitín má výborné účinky na podporu imunity. Urýchľuje chudnutie, zvlášť v kombinácii s i-carnitínom. Pomáha pri vypadávaní vlasov a spomaľuje proces starnutia. Zlepšuje stav pokožky, bojuje s celulitídou a bráni vzniku ekzémov. U športovcov potom urýchľuje regeneráciu svalov.

Nežiaduce účinky užívania lecitínu

Lecitín je látka, ktorá nie je zdraviu škodlivá. Riziko sa môže objaviť len vtedy, ak je konzumovaný vo vyšších dávkach. Potom môže vyvolať potenie, nevoľnosť, zvracanie, nadúvanie a hnačku. Môžu sa objaviť aj zmeny srdcového rytmu.
Vajíčka obsahují zdraví prospěšné látky

Autor článku
Kristýna Franclová
Copywriterka
Späť do slovníka