Botanic.cz
14,80 € 1
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Koľko zostáva do dopravy zadarmo
Nakúpte ešte za 23,20 €
38,00 €
Dopravu máte zadarmo
Prejsť do košíka

13 užitočných rád, ako sa starať o vlasy a pokožku

17.mája 2023, Poradňa, Štítky: Starostlivosť

Ako sa starať o vlasy?

Človek má na hlave priemerne 80 000 až 150 000 vlasov. Ľudský vlas sa skladá z koreňa vlasu vrátane cibuľky (najhlbšej časti koreňa) a vlasového stvolu, čo je vlas samotný vyčnievajúci nad pokožku. Veľa ľudí sa väčšinou zameriava len na vlas samotný, ale podceňuje tú najdôležitejšiu, živú časť vlasu. Vlasy rastú z vlasových vačkov v koži a prostredníctvom pokožky hlavy získavajú výživu a optimálne podmienky pre svoj rast a vývoj. Pre rast a zdravie vlasov je preto dôležitá správna starostlivosť o korienky vlasov a pokožku hlavy. Pokiaľ sa o svoje vlasy nestaráte, môžu po určitej dobe prestať rásť a začať viac vypadávať. Čo všetko môžete urobiť pre zdravé a krásne vlasy?


1. Obmedzte príliš časté umývanie vlasov

Pravidelné umývanie vlasov zbaví pokožku hlavy a vlasy od nečistôt a prebytočného mazu. Nadmerné umývanie vlasov ale spôsobuje dehydratáciu (vysušenie) vlasovej pokožky, ktorá sa bráni vyššou tvorbou kožného mazu a vlasy sa tak rýchlejšie mastia. Časté umývanie vlasov preto nie je vhodné. Frekvencia umývania vlasov však záleží na type vašich vlasov. Pokiaľ máte extrémne suché vlasy, obmedzte umývanie vlasov na dvakrát až trikrát týždenne. Pokiaľ naopak bojujete s mastnými vlasmi, naučte sa umývať vlasy každý druhý deň.

Pokiaľ športujete alebo pracujete v prašnom prostredí, bude potrebné si umývať vlasy častejšie. Počas fyzickej aktivity sa človek viac potí a produkuje pot a maz, takže sa viac znečisťuje pokožka hlavy a vlasy. U športovcov nie je problém každodenné umývanie vlasov. Pokiaľ používate kvalitnú vlasovú kozmetiku určenú na každodenné umývanie vlasov, tak sa nemusíte ničoho báť.

2. Vyberajte správny šampón a vlasovú kozmetiku

Používanie nesprávneho šampónu môže spôsobiť značné poškodenie vlasov. Hľadajte preto produkty, ktoré sú určené pre váš typ vlasov - mastné, normálne alebo suché. Zamerajte sa aj na doplnkové určenie problémov, ako sú napríklad lupiny. Šampón by nemal obsahovať detergentné (povrchovo aktívne) látky, ktoré poškodzujú vlasové vlákno, a pozor na sulfáty a parabény. Skúste sa vyhnúť šampónom s agresívnymi prísadami, ako je laurylsulfát amónny alebo laurylsulfát sodný. A pamätajte, že cena nemusí nutne ukazovať kvalitu produktu.

Pri umývaní vlasov používajte iba toľko šampónu, aby pokryl vlasy. Vyhnite sa tiež veľmi horúcej alebo veľmi studenej vode. Zaobchádzajte s vlasmi jemne, keď sú mokré – sú trikrát náchylnejšie na lámanie. Vlasy si nedrhnite nechtami, ale masírujte ich bruškami prstov. Práve masáž vlasov jemnými krúživými pohybmi pomáha stimulovať rast vlasov, pretože podporuje prúdenie krvi. Po dôkladnom opláchnutí šampónu vlasom doprajte následnú starostlivosť v podobe vlasového balzamu alebo masky a znovu opláchnite (pokiaľ nie sú bezoplachové). Mokré vlasy po umytí príliš nedrhnite uterákom, skôr ich len jemne utrite.

3. Nečešte si mokré vlasy

Mokré vlasy sú náchylnejšie na lámanie, takže nie je vhodné ich hneď rozčesávať. Po umytí si vlasy jemne osušte uterákom a nechajte čiastočne uschnúť vo vlasovom turbane alebo uteráku asi 15 minút. Až potom ich dosušte fénom, alebo ešte lepšie nechajte uschnúť na vzduchu, a následne vlasy učešte. Používajte kvalitné hrebene a kefy, najlepšie z prírodného materiálu. Nevhodný hrebeň môže totiž vlasy výrazne poškodiť.

4. Vyhnite sa koncentrovanej horúčave

Nadmerný tepelný styling môže poškodiť vlasovú pokožku. Z tohto dôvodu sa pri úprave vlasov vyhnite nadmernému teplu, čo to len ide. Horúce fény, žehličky a kulmy – to všetko síce robí pekný účes, ale zároveň mení štruktúru vlasov, prispieva k vysúšaniu a vlasy sú potom oveľa viac krehké. Pokiaľ je to možné, nechajte radšej vlasy uschnúť prirodzene a nepoužívajte veľmi často žehličky a kulmy.

5. Nechávajte si vlasy pravidelne zastrihovať

Môže to znieť trochu kontraproduktívne, ale aby boli vlasy zdravé, treba ich pravidelne zastrihovať. Zbavíte sa poškodených, polámaných vlasov a rozstrapkaných končekov. Ideálne je zastrihovať končeky vlasov každých 6-8 týždňov.


6. Zamerajte sa na zdravý životný štýl

Problémy s vlasmi a pokožkou hlavy trápi veľa žien aj mužov. Či už sa jedná o lupiny, vypadávanie vlasov alebo nadmernú tvorbu kožného mazu, dá sa to vyriešiť často jednoducho a elegantne. Na začiatku je dôležité zamyslieť sa nad príčinou týchto problémov. Za problémami s vlasmi môže stáť stres, nevyvážená strava, nedostatok vitamínov a minerálnych látok, zlé ovzdušie alebo hormonálne zmeny a tehotenstvo. Pred prvým zakúpením špeciálnych vlasových prípravkov by ste preto mali odhaliť príčinu svojho problému a prípadne upraviť svoj životný štýl.

Nezdravý životný štýl ovplyvňuje nielen fungovanie vášho tela - nakoniec sa zlé návyky začnú prejavovať aj na vašom vzhľade. Matná pleť, suché alebo naopak mastné vlasy a lámavé nechty sú jasnými známkami toho, že je niečo v neporiadku. Životný štýl a strava zohráva v starostlivosti o vlasy a pokožku dôležitú úlohu. Preto je dôležité dbať predovšetkým na vyváženú a pestrú stravu. Významný vplyv má tiež pravidelný pohyb na čerstvom vzduchu, správna hygiena, obmedzenie alkoholu a zanechanie fajčenia.

Pre správny stav vlasov a kože potrebuje vaše telo dobrú výživu. Jedzte preto vyváženú, pestrú a zdravú stravu založenú na konzumácii zeleniny, ovocia, celozrnných obilnín, chudého mäsa, rýb, kyslých mliečnych výrobkov, orechov a semienok, strukovín, zemiakov a kvalitných rastlinných olejov.

Pokiaľ sa u vás prejavuje dlhodobo nadmerné vypadávanie vlasov, mali by ste tento problém konzultovať so svojím lekárom.

7. Zvýšte príjem bielkovín v jedálničku

Vlasy sú primárne tvorené bielkovinami, takže sa uistite, že jete dostatok bielkovín v jedálničku. Strava s nedostatočným obsahom bielkovín môže mať za následok slabé, lámavé vlasy a stratu farby vlasov, rovnako ako stratu vlasov samotných. Medzi dobré zdroje bielkovín patrí chudé mäso, neochutené mliečne výrobky a syry, ryby, strukoviny a vajcia. Bielkoviny by sa pritom mali vyskytovať v každom dennom jedle.

8. Doplňujte vitamíny

Niektoré vitamíny a minerálne látky sú nevyhnutné na rast silných a zdravých vlasov. Patrí medzi ne hlavne železo, vitamín D, biotín, vitamíny skupiny B, selén a zinok. Dobrými zdrojmi týchto vitamínov a minerálnych látok sú losos, vlašské orechy, vajcia, šošovica, špenát, grécky jogurt, kešu, pekanové orechy a para orechy.

S nedostatkom niektorých vitamínov a minerálnych látok nám môžu pomôcť aj doplnky stravy na vlasy. Aby doplnky stravy podporili, posilnili a zahustili vlasy, musia obsahovať zložky, ktoré stimulujú produkciu keratínu – hlavné štrukturálne zložky vlasov. Vitamíny a ďalšie dôležité látky podporujúce vyživovanie vlasov obsahuje prírodný produkt NiceHair, ktorý dodáva vlasom stratenú vitalitu a podporuje ich prirodzenú krásu. Účinky prírodného zloženia NiceHair ocenia hlavne ženy, pretože prospieva aj kvalite a pevnosti nechtov. Muži naopak možno radšej siahnu po unikátnom mixu HairUp, ktorý pomáha s rastom vlasov a fúzov.

Ako sa starať o pokožku?

Koža je najväčší orgán ľudského tela a tvorí 5-9 % telesnej hmotnosti človeka. Okrem toho je tiež prvou líniou v obrane proti infekciám a dôležitou súčasťou nášho imunitného systému. Dobrý stav pokožky je preto kľúčový nielen pre náš vzhľad, ale aj pre zdravie. Na čo sa pri starostlivosti o pokožku zamerať?

1. Chráňte svoju pokožku pred slnkom

Jedným z najdôležitejších spôsobov, ako sa starať o svoju pokožku, je chrániť ju pred slnkom. Dlhodobé vystavovanie sa slnečnému žiareniu bez riadnej ochrany môže prispieť k vzniku vrások, stareckých škvŕn a ďalších kožných problémov, ale taktiež zvýšiť riziko rakoviny kože. Používanie opaľovacieho krému na slnku je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako chrániť svoju pokožku pred škodlivými UV lúčmi. V lete je navyše vhodné sa cielene vyhýbať priamemu slnku medzi 10. a 13. hodinou, kedy sú slnečné lúče najsilnejšie. Pri extrémnych teplotách by malo byť pravidlom prikrývanie hlavy, preto pri horúcich slnečných dňoch noste vždy klobúk alebo inú pokrývku hlavy.


2. Dbajte na správne čistenie pleti

Pleť je dôležité čistiť ráno aj večer. Ráno je potrebné zbaviť pleť kožného mazu, potu a ďalších nečistôt, ktoré na nej prišli počas noci. Večer by malo byť čistenie pleti dôkladnejšie, pretože sa na nej nanášajú nečistoty z celého dňa vrátane make-upu. Tu sa hodí metóda dvojakého čistenia. Rovnako je dôležité čistiť pleť po intenzívnom potení, napríklad po športe. Na čistenie pleti používajte jemné čistiace prípravky určené priamo na váš typ pleti a na čistenie používajte končeky svojich prstov. Pleť po čistení môžete upokojiť tonikom na pleť alebo pleťovou vodou.

3. Pite viac vody

Používate hydratačné produkty na pleť, ale zabúdate na správny pitný režim? Chyba! Správna vnútorná hydratácia je úplne kľúčová pre optimálny stav pokožky. Cieľom by malo byť vypiť 30–35 ml vody na každý kilogram telesnej hmotnosti. Základom pitného režimu by mala byť samozrejme voda.

4. Nestresujte sa

Stres môže v našom tele spôsobiť nevítané zmeny, vrátane vypadávania vlasov, akné a ďalších kožných problémov. Odstrániť stres síce úplne nejde, ale skúste sa naučiť s ním pracovať. Chcete zdravú a krásnu pokožku? Podniknite základné kroky na zvládnutie stresu. Doprajte si dostatok spánku, stanovte si rozumné limity, skráťte svoj zoznam úloh a urobte si čas na to, čo vás baví. Výsledky môžu byť výraznejšie, než by ste čakali.

5. Vyskúšajte konopnú kozmetiku

Konopná kozmetika s CBD môže byť veľkým pomocníkom v starostlivosti o pokožku. Kozmetika s CBD má protizápalové účinky na pleť a prispieva k jej správnej hydratácii. Kozmetické prípravky obsahujúce CBD majú síce významný vplyv na zachovanie zdravej a krásnej pokožky, ale pozitíva prináša aj vnútorné užívanie CBD – či už v podobe CBD olejov alebo CBD kapsúl. Dlhodobé vnútorné užívanie CBD má množstvo prospešných účinkov vrátane zmiernenia stresu a úzkosti, podpory spánku, potlačenia zápalu a pozitívneho pôsobenia na prirodzenú obranyschopnosť. Dokáže ale pomôcť aj s problémami spojenými so zlou pleťou.

Autor článku
Mgr. Daniela Krčová
Copywriterka, Nutriční specialistka, Nutriční terapeutka, Instruktor fitness
17.mája 2023, Poradňa, Štítky: Starostlivosť
Páčil sa vám tento článok? Ta ho zdieľajte:
Facebook INSTAGRAM
Podobné články
Kategórie
Vyhľadať článok
Populárne články
Najčastejšie štítky
Zobraziť ďalší