Botanic.cz
14,80 € 1
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Koľko zostáva do dopravy zadarmo
Nakúpte ešte za - 2,80 €
12,00 €
Dopravu máte zadarmo
Prejsť do košíka

Vplyv slnka na zdravie: kedy prospieva a kedy už škodí?

7.júna 2023, Poradňa

Slnko je absolútne nenahraditeľné pre naše zdravie. Slnečné lúče potrebujeme pre dostatočný prísun vitamínu D, dobrú náladu, pravidelný biorytmus dňa, aj pre správne fungovanie imunity. Slnko nám dodáva pozitívnu energiu a nie je divu, že na ňom chceme stráviť čo najviac času. Lenže všetkého veľa škodí. V primeraných dávkach slnečný svit prospieva, ale vo vysokých dávkach môže naopak škodiť. Reč je o príliš dlhom a nechránenom pobyte na slnku. Aké sú výhody slnenia a aké sú riziká, pokiaľ to s ním preháňame?

Slnko ako hlavný zdroj vitamínu D

Najväčším a asi aj najznámejším prínosom slnka je tvorba vitamínu D. Vitamín D je dôležitý pre metabolizmus vápnika a fosforu. Dostatočný príjem vitamínu D je preto kľúčový pre silné a zdravé kosti a zuby. Vitamín D potrebujeme aj pre optimálne fungovanie imunitného systému, podieľa sa na procese delenia buniek a prispieva k správnej činnosti svalov.

Naše telo získava vitamín D hlavne vďaka slnečným lúčom, ktoré prenikajú do kože. Vitamín D v tele vzniká pôsobením ultrafialového žiarenia UVB z provitamínu 7-dehydrocholesterolu, ktorý sa prirodzene nachádza v našej pokožke. Pre dostatočnú produkciu vitamínu D sa odporúča pobyt na slnku po dobu 20 až 30 minút denne v závislosti od typu pokožky.

Zdrojom vitamínu D sú aj niektoré potraviny ako tučné ryby (losos, tuniak, sardinky), pečeň, vaječný žĺtok a mliečne výrobky. Slnko však naďalej zostáva niekoľkonásobne bohatším zdrojom vitamínu D. Približne 80 % vitamínu D získavame zo slnečného žiarenia, zatiaľ čo zvyšných 20 % pochádza zo stravy. V období zimných mesiacov, keď slnko tak nesvieti, je vhodné zvýšiť príjem potravinových zdrojov vitamínu D a zvážiť aj jeho suplementáciu vo forme vitamínu D3.

Nedostatok vitamínu D môže spôsobiť:

  • oslabenie a lámavosť kostí
  • krivicu u detí
  • osteoporózu u dospelých (rednutie kostí)
  • zníženú funkciu imunitného systému
  • svalovú slabosť
  • bolesti chrbta, kĺbov a kostí
  • vyššiu náchylnosť k zlomeninám
  • oslabenie nervového systému
  • spomalenie rastu u detí

Slnko a psychika

Slnko prirodzeným spôsobom zvyšuje tvorbu serotonínu v tele, ktorý podporuje dobrú náladu a dodáva nám viac energie. Pri slnení navyše dochádza aj k vyplaveniu endorfínov, látok spojených s pocitmi šťastia. Nie nadarmo sa hovorí, že slnko je prírodné antidepresívum. Dlhodobý nedostatok slnečného žiarenia naopak spôsobuje u človeka podráždenosť, náladovosť, pocity smútku a môže zvýšiť pravdepodobnosť depresie.

Všetkého veľa škodí. Ako sa chrániť pred slnkom?

Dlhý a nechránený pobyt na priamom slnku nesie ale aj zdravotné riziká. Konkrétne sa jedná o rakovinu kože a rýchlejšie starnutie pokožky prejavujúce sa vráskami, zhrubnutím kože a tmavými škvrnami. Z tohto dôvodu je potrebné sa pred priamym slnkom dostatočne chrániť. Lenže ochrana v podobe rôznych opaľovacích krémov s UV faktorom znižuje tvorbu vitamínu D, ktorý potrebujeme pre zdravie.

Ale nezúfajte, ochrana pred slnkom je nutná len v určitých prípadoch. Na dostatočnú tvorbu vitamínu D stačí pobyt na slnku po dobu 20–30 min. Pokiaľ tento čas strávite prechádzkou v parku, kratším výbehom alebo posedením na terase, rozhodne nemusíte hneď siahať po opaľovacom kréme. Naopak, za nebezpečnú môžeme označiť situáciu, kedy preležíte pol dňa pri mori alebo na kúpalisku pod priamym slnkom za účelom chytania bronzu. Pokiaľ teda na slnku trávite viac času, je potrebné dbať na pravidlá bezpečného pobytu na slnku.

1. Používajte opaľovacie krémy

Základnou ochranou pred škodlivými účinkami slnečných lúčov je používanie opaľovacích krémov. Ideálne je siahnuť po opaľovacích krémoch s UV filtrom a ochranným faktorom, ktorý je vyšší ako 15 (pri mori a v horách najlepšie 30 alebo 50). Opaľovací krém naneste 15 až 30 minút pred plánovaným pobytom na slnku a nezabudnite na rizikové oblasti, ako sú pery, uši, krk, znamienka a jazvy. Vrstvu opaľovacieho krému sa odporúča obnovovať približne každé dve hodiny. Svoje pery môžete chrániť aj špeciálnym balzamom na pery s ochranným faktorom.

2. Vyhnite sa prudkému slnku

Snažte sa vyhnúť priamemu slnku medzi 10. až 15. hodinou, kedy sú slnečné lúče najsilnejšie. Ak sa opaľujete, nebuďte na slnku dlhšie ako 2 hodiny denne a medzi opaľovaním si urobte prestávky vo vnútri. Pamätajte na to, že pred slnkom sa v lete neschováte ani v tieni - aj tam sa môžete spáliť. Priamemu slnku by sa nikdy nemali vystavovať deti do 6 mesiacov!

3. Chráňte si oči a hlavu

Nezabúdajte tiež na slnečné okuliare, ktoré chránia oči pred pôsobením UV žiarenia. Nie je preto od veci investovať do kvalitných slnečných okuliarov s vyšším UV filtrom. Slnečné okuliare voľte také, aby zakrývali plochu okolo očí a neprepustili slnko zo strán. Myslite aj na pokrývku hlavy. Vhodné sú priedušné čiapky, klobúky alebo šiltovky. Správne zvolená pokrývka hlavy vás chráni pred prehriatím organizmu a úpalom.

4. Zahaľte sa

Ďalším ochranným prvkom je oblečenie. Pokiaľ sa práve neopaľujete, mali by ste pri pobyte na slnku zakryť čo najviac miesta na tele. Čím viac sa zahalíte, tým viac ste chránení. Myslieť treba aj na vhodný materiál oblečenia. Vhodnejšie ako oblečenie zo syntetických materiálov je oblečenie z bavlny. Medzi rizikové oblasti patrí ďalej krk, ktorý si môžete zahaliť ľahkou šatkou.

5. Venujte pozornosť pitnému režimu

Nezabúdajte na dodržiavanie pitného režimu. V lete by ste mali vypiť minimálne 2,5 litra tekutín denne. Pokiaľ navyše športujete, tak je potrebné príjem tekutín ešte zvýšiť. Základom pitného režimu by mala byť samozrejme voda.

6. Po opaľovaní ošetrite pokožku

Po opaľovaní ošetrite pokožku prípravkom určeným po opaľovaní. Pokiaľ sa stane, že si kožu spálite, schlaďte postihnuté miesto studenou vodou alebo priložte studený obklad. Následne naneste na spálené miesta prípravok s obsahom panthenolu alebo aloe vera, ktorý pomôže upokojiť poškodenú kožu.

Autor článku
Mgr. Daniela Krčová
Copywriterka, Nutriční specialistka, Nutriční terapeutka, Instruktor fitness
7.júna 2023, Poradňa
Páčil sa vám tento článok? Ta ho zdieľajte:
Facebook INSTAGRAM
Podobné články
Kategórie
Vyhľadať článok
Populárne články
Najčastejšie štítky
Zobraziť ďalší