Nespavosť - Insomnia

Späť do slovníka

Nespavosť (insomnia) je poruchou spánku, ktorej hlavným príznakom je porucha zaspávania, priebeh spánku, alebo budenie v priebehu noci. Nespavosť delíme na vonkajšiu a vnútornú.

Příčiny

Vonkajšie - stres, veľké množstvo vypitej kávy, alebo alkoholu, spánková hygiena. Spánkovou hygienou rozumieme opatrenia pre lepšie zaspávanie (ticho, tma, pokoj)

Vnútorné - psychické, telesné problémy, nadmiera energie v mozgu a ďalšie.

Člověk se ve spánku nachází ve třech různých fázích jímž jsou, bdění, REM a NREM.

Fáza REM je charakteristická pohybmi očných gúľ. Táto fáza zaberá okolo 25% z celkovej doby spánku, opakujú sa 4krát až 5krát za noc. V tejto fáze sa odohráva väčšina snov a je významná pre upevnenie procedurálnej pamäte (ukladanie znalostí bez účasti vedomia)

Vo fáze NREM sa nevyskytuje pohyb očných gúľ a zaberá 75 - 80%. NREM sa delí na ďalšie 4 podfázy, fázy 1 a 2 sú charakteristické ľahkým spánkom. Podfázy 3 a 4 sú fázami hlbokého spánku, v týchto fázach je prebúdzanie sa najťažšie.

Poruchy rozdeľujeme

  • Insomnia (nespavosť)
  • Hypersomnia (nadmerná spavosť)
  • Poruchy cirkadiánneho rytmu (poruchy striedania spánku a bdenia- častý problém pri zmenovej prevádzke v zamestnaní)
  • Parasomnia (chorobné stavy vyskytujúce sa v spánku, napr. rozprávanie zo spánku, nočné kŕče do lýtok a mnoho ďalších)

Príznaky nespavosti

  • Dlhá doba zaspávania
  • Skoré ranné budenie
  • Prerušovaný spánok bez schopnosti znovu zaspať
  • Únava počas dňa
  • Bolesť hlavy

Nespavosť sa vždy musí riešiť, keďže jej následky nie sú zanedbateľná, či už má dopad na výkonnosť v práci, rodinné vzťahy, alebo kvalitu života. Môžu sa dostaviť depresie, nervozita, pocity zimy, problémy s krvným tlakom, alebo návykom na alkohole.

Spánková hygiena

Nie pred spaním

  • Káva
  • Zelený čaj
  • Nefajčite pred spaním
  • Nepite večer alkohol
  • Ťažké jedlá

Pred spaním naopak vykonajte

  • Do postele choďte v rovnaký čas
  • Vstávajte pravidelne
  • Neriešte nič dôležité
  • Stresujúce veci riešte až ráno
  • Pite bylinkové čaje, alebo teplé mlieko
  • Choďte sa prejsť
  • Obmedzte dobu v posteli na 6-8 hodín
  • Teplota izby maximálne 18-20 stupňov
  • V miestnosti zabezpečiť pokoj, ticho

Bylinky vhodné na nespavosť z nášho eshopu

Kozlík lekársky

Rozchodnica ružová

Chmeľ otáčavý

Graviola

Dobrú noc bylinná zmes

Nespavosť - Insomnia
 
Späť do slovníka