Botanic.cz
0,00 € 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Koľko zostáva do dopravy zadarmo
Nakúpte ešte za 12,00 €
12,00 €
Dopravu máte zadarmo
Prejsť do košíka

Vitamin B1

Späť do slovníka

O čo vlastne ide?

Vitamín B1 (tiamín) patrí medzi vitamíny rozpustné vo vode. Naše telo ho nevie skladovať, preto je dôležitá správna stavba jedálnička. Nemali by ste konzumovať príliš veľa kávy a cukrov, pretože tie nás o tiamín ochudobňujú.
Jeho nedostatky v potrave môžu spôsobovať zhoršenie pamäte, zníženie koncentrácie, rozvoj melanchólie alebo až depresie.
Naopak o jeho nadbytok sa nemusíte báť, naše telo ho hravo vylúči močom.

V čom ho nájdeme?

Vitamín B1 sa nachádza v ovsených vločkách, ryži, orechoch, semienkach, karfiolu, špargle, zemiakoch, strukovinách, kvasniciach, mäse, vnútornostiach (hlavne pečeň), a v mliečnych výrobkoch. Pri bežnej pestrej strave by ste ho mali mať dostatočné množstvo

Čo s nedostatkom Vitamínu B1?

Nedostatok vitamínu B1 často postihuje alkoholikov, ľudí s poruchou jeho vstrebávania, s poruchami nervov a trávenia. Jeho nedostatok hrozí aj pri častom zvracaní, hladovkách, chronickej hemodialýze a chudokrvnosti.
Pokiaľ budete mať nedostatočnú hladinu vitamínu B1, môže sa to prejaviť poruchami funkcie nervov, slabosťou, brnením končatín, pocitom znecitlivenia končatín a zhoršením celkového stavu organizmu.
Pri avitaminóze, čiže úplnom chýbaní vitamínu B1, sa dostavia srdcové poruchy, strata citlivosti končatín, poruchy chôdze, zápaly nervov, poruchy psychiky a rôzne opuchy.

Kto ho potrebuje viac?

Zvýšenú potrebu vitamínu B1 môžu mať ženy užívajúce hormonálnu antikoncepciu, deti, dojčiace a tehotné ženy, ľudia v strese, alebo ľudia podávajúci veľký fyzický výkon, alkoholici, seniori, ľudia s nedostatočnou výživou.

Účinky vitamínu B1

VVitamín B1 je súčasťou približne tridsiatich enzýmov. Má úlohu v premieňaní cukrov na energiu, takže je dôležitý pre správne fungovanie nášho nervového systému a srdca.
Medzi jeho najdôležitejšie účinky patrí napomáhanie rastu a vývoju buniek, udržovanie normálnej psychickej činnosti, zvyšovanie kognitívnych funkcií (hlavne pozornosti a pamäti), pomáha telu sa vyrovnať so stresom, podporuje správnu činnosť srdca a nervovej sústavy, posilňuje imunitu a obranyschopnosť, reguluje reguluje hladinu cukru v krvi a premieňa ho na energiu, znižuje únavu, dodáva energiu nášmu telu aj mysli.
Oves a ryze obsahuje vitamin B1


Autor článku
Bořek Hanuš
Copywriter, Copywriter
Späť do slovníka