Spaľovanie tukov

Späť do slovníka
K získaniu potrebnej energie môže naše telo využiť zásoby glykogénu vo svaloch a v pečeni alebo uložené tuky. Tie sú oveľa efektívnejším zdrojom energie, ich spaľovaním by bolo možné pokryť energetický výdaj pri niekoľkodennej intenzívnej pohybovej aktivite.

Spaľovanie cukrov a následne tukov

Na začiatku fyzickej aktivity dochádza najprv k zužitkovaniu zásob glykogénu. Tejto fáze sa vyhnúť nedá. Ku spaľovaniu tukov je totiž potrebný kyslík, ktorý sa ku tkanivám musí najprv dostať. Potom hovoríme o aeróbnej zóne cvičenia a môže dôjsť k spaľovaniu tukov. To nastáva zhruba po 30 minútach pohybu. Keď zostaneme vykonávať aktivitu miernej intenzity, telo si vystačí s postupným spaľovaním tukov.

Schopnosť spaľovať tuky je u každého trochu iná. Ľudia zvyknutí venovať sa kratšiu dobu náročnejšej fyzickej aktivite majú zvyčajne nízku hranicu intenzity pohybu, pri ktorej sa tuky spaľujú. Na druhej strane ľudia trénovanejší na dlhšie výkony miernejšej intenzity svoje telo vytrénovali k tomu, aby spotrebovávali tuky aj pri vyššej intenzite pohybu. Tuky začne telo spaľovať skôr a nie až v momente, keď dôjdu cukry ako primárny zdroj energie.

Určenie podľa tepovej frekvencie

Všeobecne možno povedať, že pre rýchle spaľovanie tukov je potrebné vykonávať dlhodobejšie cvičenie na úrovni zhruba 60% maximálnej tepovej frekvencie. Potom sa z väčšej časti odbúravajú tuky, rozklad cukrov tento dej iba dopĺňa. Nie je výhodné klesnúť pod 40% maximálnej tepovej frekvencie. Na zistenie tepovej frekvencie si môžete zaobstarať športové hodinky alebo hrudný pás.

Maximálna tepová frekvencia sa potom určí podľa nasledujúceho vzorca
  • 214-(0,8 x vek) u mužov,
  • 209-(0,9 x vek) u žien.

Jedálniček podporujúci spaľovanie tukov

Keďže sú v našom jedálničku často cukry v nadbytočnej miere, telo si ich navyklo využívať ako primárny zdroj energie. Postupnými zmenami ho však môžete prinútiť k tomu, aby tuky spaľovalo efektívnejšie a ochotnejšie.

Je nutné vyvarovať sa výkyvom v hladine cukru. Keď už si sacharidy doprajete, dajte si ich v kombinácii s vlákninou, tukmi a bielkovinami. Stále miesto by mali v jedálničku zaberať kvalitné tuky. Odporúča sa konzumovať kokosový olej, avokádo, arašidy alebo vajcia. Napomôcť môže napríklad aj med, kurkuma alebo chilli papričky. Čokoládu vyberajte takú, ktorá má vysoký podiel kakaa. Zamerajte sa aj na pitný režim. Pomôcť môžu napríklad bylinky a čaju podporujúce chudnutie. Je možné využiť prírodných pomocníkov v boji s uloženým tukom. Spaľovanie tukov podporí treba zelená káva alebo chlorella.

Súvisiace produkty
Súvisiace témy

Použité zdroje
  • HARANT, David. Jak zhubnout na kole? Spalování tuků nebo cukrů. Cyklip [online].  2019 [cit. 1.8.2019]. Dostupné z: http://cyklip.cz/trenink/na-kole/jak-hubnout-na-kole-rozdil-ve-spalovani-cukru-a-tuku/
  • RICHTEROVÁ, Jitka. Jak tělo navyknout na efektivní spalování tuků? Svět běhu [online].  2019 [cit. 1.8.2019]. Dostupné z: https://www.svetbehu.cz/jak-telo-navyknout-na-efektivni-spalovani-tuku/
Běžící muž za hezkého počasí
Autor článku
Mgr. Michaela Dušková
Copywriterka
Späť do slovníka
Súvisiaci tovar
Jin Jun Mei Huang Ye - Čierny čaj, Čína

Jin Jun Mei Huang YeČierny čaj, Čína

  • Čierny čaj
  • Vysoká kvalita
  • Príjemná chut '
8,80 €
/ 50g
Multivitamín - Prírodné vitamíny a minerály

MultivitamínPrírodné vitamíny a minerály

  • Podporuje imunitný systém
  • Zlepšuje obranyschopnosť
  • Pohodlné dávkovanie
Už len 1ks
Vegetariánske kapsule
Recyklovateľný obal
Premium
15,20 €
/ 90kap.
Skladom
Pistácie - Pražené, solené

PistáciePražené, solené

  • Sýto slaná chut
  • Priamo z pôvodných oblastí
  • šetrné pestovanie
7,30 €
/ 1ks
Skladom
Reishi - Extrakt z huby 10:1 v kapsuliach

ReishiExtrakt z huby 10:1 v kapsuliach

  • Podporuje imunitný systém
  • Ľahšie dávkovanie
  • Odďaľuje únavu
Vegetariánske kapsule
Recyklovateľný obal
13,80 €
/ 40kap.
Skladom