Akcia: MEGAZĽAVA 50% na Vitamín C | Využiť zľavu

Botanic.cz
0,00 € 0
Získejte 20 Kč na první nákup pouhou registrací.
Kolik zbývá do dopravy zdarma
Nakupte ještě za 38,00 €
38,00 €
Dopravu máte zdarma
Prejsť do košíka

6 základných tipov, ako bojovať s potením. Pomôžu aj bylinky?

21.júla 2021, Poradňa

Prečo sa vôbec potíme?

Možno ste si už v niektorých situáciách priali, aby ste sa vôbec nepotili. Lenže vaše telo veľmi dobre vie, prečo to robí. Potenie je totiž proces, ktorým náš organizmus reguluje svoju vnútornú teplotu. Pri potení sa z tela odparuje vlhkosť a vďaka tomu sa naše telo priebežne ochladzuje. Keď je nám teplo, potíme sa. Potíme sa vždy, keď sa naše telo potrebuje trochu ochladiť. Deje sa to napríklad pri pohybovej aktivite a športovaniu (pri svalovej práci vzniká teplo), pri horúčke a chorobe (telo bojuje s vírusmi a baktériami pri vyššej telesnej teplote účinnejšie), počas saunovania, pri pobyte na slnku alebo napríklad pri stresových situáciách (napríklad dôležitý pohovor v práci, záverečná skúška a pod.). Niektorí ľudia sa pritom potia viac, niektorí menej. Vplyv na potenie má celý rad faktorov - intenzita fyzickej záťaže, miera stresu, teplota okolia a ďalšie. Svoju úlohu v tom zohráva samozrejme aj genetika. Potenie je však úplne prirodzenou súčasťou každodenného života. V niektorých situáciách je pre nás predsa len silné potenie nežiaduce a budeme ho chcieť obmedziť. Ale ako na to? Pre takéto situácie existuje niekoľko stratégií a tipov, ktoré vám môžu efektívne pomôcť s problémom nadmerného potenia.

Príčiny nadmerného potenia

  • Športovanie a cvičenie alebo iná veľká fyzická námaha
  • Horúčka
  • Vysoká teplota prostredia
  • Stres
  • Strach a úzkosť
  • Menopauza (návaly tepla)
  • Obezita
  • Nadmerné pitie alkoholu a kávy
  • Fajčenie

6 tipov, ako obmedziť nepríjemné potenie

1. Noste oblečenie z priedušného materiálu

Najlepšou prevenciou nežiaduceho silného potenia je nosiť ľahké a priedušné materiály s dobrou ventiláciou. Aj keď nie je možné sa prestať potiť úplne (to je neprirodzené), správne oblečenie vám pomôže lepšie telo "odvetrávať", zakryť pot a tiež sa cítiť v oblečení dobre. Oblečenie vyberajte z prírodných tkanín, najlepšie z bavlny alebo hodvábu. Naopak sa vyhýbajte oblečeniu, ktoré zadržiava pot (syntetické materiály). V dnešnej dobe existujú aj špeciálne druhy oblečenia z bavlny s patentovanou technológiou, ktoré je určené priamo proti nadmernému poteniu. U bežného oblečenia vám môže pomôcť aj tzv. vrstvenie - pod hlavným oblečením si oblečiete ešte tielko alebo inú spodnú vrstvu, ktorá zachytí prebytočnú vlhkosť. Je tiež vhodné preventívne vyberať tmavé odtiene oblečenia, pri ktorých nepôjdu vidieť škvrny z potenia.

2. Používajte kvalitný antiperspirant

Pred obliekaním vždy použite antiperspirant, nie dezodorant. Antiperspiranty cielia na potné žľazy, čo z nich robí lepšiu voľbu pri zvýšenom potení. Antiperspiranty blokujú ústie potnej žľazy na povrchu kože a krátkodobo zužujú vývod, čo obmedzuje potenie. Dezodoranty naproti tomu zabraňujú pachom, ktoré môžu nastať pri zmiešaní baktérií s potom. Väčšina antiperspirantov je dnes už obohatená o rôzne vône, takže plní obe funkcie - potláča potenie a eliminuje zápach.

3. Obmedzte rizikové potraviny

Vedeli ste, že aj jedlo môže ovplyvniť tvorbu potu? Ak bojujete s potením, určite obmedzte silne korenené a pikantné jedlá, ktoré podporujú tvorbu potu. Rovnako tak je vhodné vyhýbať sa ťažkým a mastným jedlám alebo veľkému množstvu cesnaku a cibule. Pri problémoch s potením sa neodporúča ani vysoký príjem kofeínu (káva, čierny čaj a zelený čaj) a konzumácia alkoholu. Naopak strava bohatá na zeleninu a ovocie s vysokým obsahom vody prispieva k zníženiu tvorby potu. Vhodné sú najmä šalátové uhorky, melón, paradajky, papriky, jahody, čučoriedky, broskyne a nektárinky.

4. Pite veľa vody

Niektorí ľudia sa domnievajú, že ak obmedzia príjem tekutín, tak sa budú menej potiť. To je však chyba. Nedostatočný pitný režim je nebezpečný, vedie k dehydratácii a následným zdravotným ťažkostiam. Ak sa chcete potiť menej, mali by ste naopak piť viac tekutín. Najvhodnejšia je samozrejme pitná voda. Dostatok vody v rámci pitného režimu pomáha k prirodzenému vnútornému ochladzovaniu tela, čím sa zmierni potenie. Voda by však nemala byť ani horúca, ani príliš studená alebo ľadová.

5. Jedlá sóda proti zápachu

Jedlá sóda nie je len univerzálny pomocník v domácnosti. Odstraňuje tiež zápach, a to aj ten pri potení. Nie nadarmo sa jedlej sóde hovorí "prírodný antiperspirant". Stačí iba potrieť podpazušie jedlou sódou a nepríjemný zápach z potenia razom zmizne.

6. Vyskúšajte bylinky

S nepríjemným potením vám môžu pomôcť aj niektoré bylinky:

  • Šalvia – obmedzuje potenie a výhod šalvie možno využiť užívaním čaju, odvaru, tabliet alebo bylinnej kúpele.
  • Kozlík lekárskykoreň kozlíka lekárskeho pomáha k relaxácii, čo môže byť veľmi užitočné pri nadmernom potení spôsobenom stresovými situáciami.
  • Schizandra – je účinná bylina vhodná taktiež pri stresovom poteniu.
Autor článku
Mgr. Daniela Krčová
Copywriterka, Nutriční specialistka, Nutriční terapeutka, Instruktor fitness
21.júla 2021, Poradňa
Páčil sa vám tento článok? Ta ho zdieľajte:
Facebook INSTAGRAM
Podobné články
Kategórie
Vyhľadať článok
Populárne články
Najčastejšie štítky
Zobraziť ďalší