Quinoa - Bílá semena
Quinoa - Bílá semena
Quinoa - Bílá semena
Quinoa - Bílá semena

Quinoa
Bílá semena

Chenopodium quinoa, Chenopodium quinoa, Quinoa, White Quinoa
Produkt z Peru

Superpotravina, ktorá pomáhala Indiánom prekonávať neodvratný hladomor i dlhé cesty a vojny. Celý popis
Objednejte do 16:00 a doručíme v piatok 19.1.
6,80 € 4,80 €
Prihláste sa a získajte lepšiu cenu
Našim verným zákazníkom dávame lepšie ceny.
Prihlásiť sa
Merlík čilský Chenopodium quino alebo skrátka len Quinoa je prastará rastlina s neuveriteľnými vlastnosťami. Pôvod siaha tisíce aj milióny rokov do našej histórie. Využitie je trochu mladšie avšak rovnako pôsobiace. Odhaduje sa, že Quinou používali kmene žijúce na horských plošinách už skôr ako 3000 rokov pred naším letopočtom. K týmto kmeňom patrili aj starí a múdry Inkovia. Rastlinka je veľmi húževnatá môže tak byť pestovaná vo vysokých nadmorských výškach, v tých najhorších podmienkach. Vyhovuje jej ako piesočnaté, tak aj ťažšie podložie. Nevadia jej zmeny pH, silný vietor, sucho, ani prudké zmeny teploty. Jediné, na čo je citlivá je prevodnenie alebo nedostatok slnečného svetla. Jej koniec prišiel takmer v počiatkoch a pokročilých dobách kolonizácie. Vplyvom utlačovania indiánskych kmeňov sa takmer prestala pestovať a nachvíľu takmer vymizla. Nahradili ju klasické obilniny, ktoré sa s ňou však nemôžu rovnať. Počuť o nej opäť začíname až v roku 1975 a rovnako aj začína byť k dispozícii. Pestuje sa prevažne v Mexiku - jedno mesto je po nej dokonca aj pomenované.
Ako táto rastlinka vyzerá?
Quinoa je jednoročná bylina vysoká okolo 1 až 2 metrov. Záleží predovšetkým na prostredí a predovšetkým botanickej odrode. Ťažko sa dá určiť jednotný vzhľad, keďže je veľmi variabilný. Môže mať vetvené aj nevetvené stonky. Listy sú spočiatku zelené, potom žlté a pri dozieraní červené. To sa tiež môže meniť, rovnako ako kvietky. Tie môžu byť hybridné, samčie, alebo len samičie. Ako je vidieť, variabilita by mohla byť alternatívnym názvom pre túto bylinu. Pre nás sú najdôležitejšie semienka Quinoa, ktoré sú výsledkom premeny kvetu v plod. Semená sú veľké cca 1 až 2,5 milimetra. Opäť môžu mať variabilnú farbu - od hnedej, cez čiernu až po bielu, alebo žltú. Farbu spôsobuje živicový povlak, ktorý je bohužiaľ veľmi horký. Preto je potreba ho odstrániť. Výsledkom sú krásne biele a čisté zrná. Ich účinky a využitie sú až neuveriteľné. No presvedčme sa sami.
Zloženie Quinoi
Quinoa je svojim zložením veľmi unikátna. Patrí hneď na vrchol niekoľkých rebríčkov. Predovšetkým sa jedná o zastúpenie aminokyselín. V rastlinnej ríši nie je zrovna obvyklé vysoké percento zastúpenia týchto látok (ide hlavne o lysín). Ďalšie naj sa týka železa, ktorého v polke šálky nájdeme v neuveriteľnom množstve 8mg. Ďalším plusom je prítomnosť vlákniny, medi, draslíka, fosforu, mangánu a podobných stopových prvkov a minerálov. Týchto látok nájdeme v Quinoe viac, než napríklad v jačmeni alebo pšenici. Veľmi dôležitá je aj absencia lepku.
Ako Quinoa účinkuje
V prvej rade si musíme uvedomiť, že sa jedná o takzvanú Super potravinu. Našla si svoju úlohu v liečiteľstve, ale aj ako bežná potravina pre dennú stravu. Jedna z najdôležitejších vecí je absencia lepku. Hodí sa teda pre ľudí s celiakiou. Rovnako tak má vysoké zastúpenie bielkovín, vyššie ako sója. To sa hodí veganom a vegetariánom. Quinoa pomáha k normálnemu chodu organizmu, má nízky glykemický index je teda vhodným doplnkom pri diétach a chudnutí.
Nežiaduce účinky
Vzhľadom k tomu, že sa jedná o super potravinu, nie sú žiadne záznamy o vedľajších účinkoch. Jediným je snáď bolesť žalúdka, ktorá môže byť spôsobená intoleranciou na Quinou. Tá je však veľmi ojedinelá.
Dávkovanie
Neexistujú žiadne záznamy, ktoré by obmedzovali užívanie Quinoi. Všeobecne sa hovorí, že ju môžeme zjesť toľko, koľko zjeme zemiakov.
Quinoa, ako ju pripraviť
Hlavnou výhodou je mnoho možností použitia Quinoi. Ako super potravina sa rýchlo dostala do povedomia a začala sa používať v rôznych oboroch kulinárstva. Prípravou sa nijak nelíši od ostatných obilnín. Stačí ju zaliať vodou, len musíme myslieť na to, že získava na objeme. Hotová sa skvele hodí na raňajky, obedy, ale aj na prípravu šalátov a podobných pokrmov. Jediné, do čoho sa nehodí je pečenie. Absencia lepku spôsobuje, že sa všetko upečené rozpadá.