Ako najlepšie zvládnuť skúškové obdobie?

18.októbra 2018, Poradna

Skúškové obdobie, maturita, polročné písomné práce; všetky tieto životné míľniky majú jeden spoločný menovateľ. Stres zo strany študentov a obdobie v kalendári zaplnené nepríjemnými chvíľami, ktorých sa chcel človek všetkými spôsobmi vyhnúť. Ako sa však so všetkým vysporiadať a to najlepšie za vynaložení čo najmenšie časové alebo energetické investície? Tento problém s vysokou pravdepodobnosťou trápilo nejedného študenta a každý z nich si musel vymyslieť svoj unikátny prístup riešenia situácie. Niekoľko zaujímavých návrhov nájdete v priloženom článku.


Študent počas testu s odloženými okuliarmi

Možné riešenia

Existuje celý rad modelov, ako sa (ne)učiť a každému sadne niečo. Niektorí študenti - aj keď existuje predpoklad, že ich je minimum - preferujú alebo musia študovať hneď od začiatku semestra (školského roka) a svedomito sa venujú svojim úlohám a považujú to za svoju full-time povinnosť. Podobný prístup majú zrejme v neskoršom veku k práci. Ďalšia skupina študentov necháva všetko na poslednú chvíľu, najlepšie sa pripraví iba na časť skúšky alebo vyhotoví seminárnu prácu hodinu pred termínom podania. Tieto dva extrémy riešenia celkom nadľahčujú situáciu, a to vtipným spôsobom, však veľká časť študentov sa nachádza niekde v množine "medzi tým".

Odporúčania, ako sa z toho nezblázniť

Experti, psychológovia a učitelia zmieňujú niekoľko jednoduchých pravidiel, ktoré by mali pomáhať v boji proti napnutým nervom a stresu. Základné postavenie by malo mať zavedenie a dodržiavanie pravidelného režimu s vopred plánovanými prestávkami. Zásadný vplyv tu má pravidelná strava, dostatočný pitný režim a spánok. Samotný proces učenia sa tiež nesmie nikdy zanedbať. Zdá sa, že učenie cez noc nie je natoľko prospešné a ukazuje sa, že mozog je schopný pojať veľké množstvo dát počas dňa a pri spánku ich dokáže spracovávať natoľko (rieši úlohy, problémy, ...), že sa informácia udrží v dlhodobej pamäti.


Tabuľa s nápisom Know the rules

Čo si prečítať?

V prípade "akútneho" riešenia prípravy na skúšky, ktoré prebehnú do niekoľkých dní, je dôležité hlavne nestrácať hlavu. Na mieste je zostať v pokoji, zhodnotiť, koľko o téme dotyčný vie, ďalej, čo by podľa okruhu otázok mal vedieť, skúsil potom niečo na nečisto odriecť a zameral sa iba na nedostatky alebo absenciu vedomostí. V takej chvíli je najlepšie si prečítať buď to, čo študent nevie, a alebo rovno celú tému. Niektorým študentom však len stačí, keď si s niekým nad danou problematikou sadne a spoločne ju porieši.

A ďalšie možnosti?

V poslednej dobe narastá množstvo a pestrosť prípravkov na posilnenie pozornosti, psychickej odolnosti, zníženie únavy, zvýšenie mozgovej kapacity a funkčnosti. Týchto schopností sa roky využívalo podávaním kávy alebo čaju. Ďalšie známe aj možná neznáme doplnky stravy obsahujúce okrem iného vitamíny a minerály zahŕňajú extrakty alebo časti rastliny guarany, kolovníku, ženšenu, maté alebo brahmi. Ich užívanie v kombinácii s pravidelnými prestávkami, s osvedčenou relaxačnou technikou, pohybom na čerstvom vzduchu, športom alebo krátkym spánkom.


Žena pijúci maté, kalabasa, bombila

Bylinné prípravky

Domorodé kmene Južnej Ameriky poznajú po generácie zdravotné účinky rastliny paulínia nápojovej, guarany. Jej stimulačný účinok vďaka obsahu kofeínu sa využíval na odstránenie únavy, zlepšenie mentálnych funkcií, výkonnosti, pamäte, k detoxikácii a proti stresu. Guarana sa môže podávať vo forme čaju alebo kapsúl.

Jeden z fylogeneticky najstarších stromov na svete je ginko dvojlaločné (ginkgo biloba), ktorý rastie aj v prostredí Českej republiky. Tradičná medicína Číny odporúča extrakty alebo výluhy ginka proti mnohým neurologickým ťažkostiam vrátane zníženia únavy, odstránenia depresie, zhoršeným kognitívnym funkciám a proti niektorým formám demencie. Obsahové látky ginkga zlepšujú prekrvenie centrálnej nervovej sústavy, podporujú funkčnosť mozgu, vedú k zlepšeniu pamäti a k ​​zníženiu únavy. Aj ginkgo možno užívať vo forme čaju alebo kapsúl.


Ginkgo biloba v prírode

Ženšen sa možno už stáročia podáva k zlepšeniu celkovej vitality, zvýšenie telesnej a psychickej energie, podpore bdelosti, odolnosti a v boji proti únave, vyčerpaniu a infekciám. Ženšen sa môže podávať čerstvý, sušený, sparený ako čaj alebo zlisovaný vo forme kapsúl.


Celý koreň ženšen

Tradičná indická medicína (Ayurvéda) pozná na podobné ťažkosti brahmi, rastlinu Bacopa moniera, ktorú možno užívať ako antioxidant, posilňovač nervového systému a ako adaptogén k posilneniu imunitného systému. Rastlina sa miestnymi liečiteľmi dodnes podáva proti únave, vyčerpaniu a zlepšeniu výkonu a pamäti. Brahmi sa môže popíjať ako čaj alebo sa podáva vo forme kapsúl.

Gotu kola je ďalšia rastlina, ktorá podporuje koncentráciu pri učení, pôsobí proti únave, vyčerpaniu a stresu. Rastlinka pochádza z Ázie, kde si postupom času vydobyla významné miesto medzi liečivkami v uvedenej indikácii. Gotu kola, čiže pupočník ázijský, možno užívať vo forme tabliet, kapsúl, tinktúr či inak pripravovaných extraktov.


Gotu kola v prírode

Odporúčania

Skúškové obdobie je vlastne čas relatívneho voľna. Jediná vaša starosť býva obyčajne “učiť sa a pripraviť” a ak máte optimálne domáce zázemie, máte k dispozícii kuchárku, práčku, non-stop servis a možno aj chatu alebo chalupu na víkend. Poriadne sa vyspíte a môžete si aj skúsiť privyrobiť.

Zistíte, čo vaše telo a myseľ vydrží a nikdy si už nebudete pripadať múdrejší. Stihnete sa učiť a zhliadnuť takmer všetky filmy a seriály, ktoré vám počas semestra unikli. Máte naraz obrovské množstvo voľného času. A keď dokončíte všetko skôr a v termíne, máte dokonca niekoľko týždňov voľno. Podobné chvíle v živote už asi nezažijete. Ste navyše držitelia univerzálnej výhovorky, ktorá platí na všetky a vždy; "Mám skúškové". Užívajte si to, prepadnite tomu, lebo potom, raz, možno už čoskoro ... nastúpite do zamestnania :-)


Študent s taškou a učebnicou pred tabuľou

Aké sú vaše vyhliadky aneb osobné skúsenosti večného študenta

Chvíle strávené na vysokej škole sú rovnako ako skúškové obdobie nádherným časom vášho života. Len váš prístup počas semestra určí vaše chvíle na jeho konci. Nikto nie je viac zodpovedný za prípadné dôsledky, než vy sami. Nezabudnite, že je väčšina z vás vo veku, kedy má občianske preukazy, môže voliť, riadiť auto, niektorí z vás môžu mať zbrojný preukaz. Väčšina z vás môže už roky založiť rodinu! Je naozaj skúškové obdobie to najnáročnejšie, čo vás mohlo stretnúť? Život ako taký vás nedesí?

Ak vás stresuje skúškové obdobie alebo neviete, ako sa zachovať, skúste sa na chvíľu zastaviť, premyslieť si to a všetkému sa postaviť. V rovnakej chvíli radšej nepremýšľajte na to, čo vás bude raz v živote čakať za problémy a starosti ... Môže sa zdať, že autorovi článku sa všetko píše jednoducho, ale verte, má s tým osobné skúsenosti - a nielen on. Takže nebojte, nie ste v tom sami!

18.októbra 2018, Poradna
Páčil sa vám tento článok? Ta ho zdieľajte:
Facebook Google+
Podobné články