Nespavost. Problém 20% populácie

19.júla 2016, Zajímavosti

Veľmi dôležité je identifikovať poruchy spánku čo najskôr a zistiť ich príčinu. Opýtajte sa sami seba ,,Spím dobre?". Väčšina ľudí si často ani neuvedomí, že má problémy so spánkom. Dlhé týždne či mesiace sa môžete prebúdzať unavení a celý deň nejakým spôsobom prežiť s tým, že večer sa konečne vyspíte. Idete si ľahnúť po náročnom dni do postele a zaspávanie je pre Vás nočnou morou? Tak tento článok je určený práve pre Vás.

V dnešnej uponáhľanej dobe je pre náš organizmus najväčším nepriateľom stres, s ktorým si unavená myseľ nedokáže poradiť. Nepodceňujte preto spánok. Ak máte akékoľvek podozrenie, že si nie ste schopní počas spánku odpočinúť, vyhľadajte odbornú pomoc. Dôsledky môžu byť fatálne.

Vedeli ste, že poruchy spánku môžu spôsobiť neurotické poruchy, ako napríklad: fóbie, nadmernú úzkosť a strach?

Dôsledky nespavosti

Nespavosť môže byť diagnostikovaná ako choroba vtedy, ak v organizme dôjde k tomu, že mozog prestane produkovať spánkový hormón melatonín. Táto choroba postihuje 5-10% pacientov, ktorí vyhľadajú odbornú pomoc. Zvyšok pacientov len nechali zájsť nespavosť tak ďaleko, že u nich prepukli nasledujúce zdravotné komplikácie:

Úzkostná porucha: Zjednodušene sa jedná o neurotický problém, ktorý vám pretočí život hore nohami. Postihnutý nemá narušené vnímanie reality, dokonca si uvedomuje nezmyselnosť svojich pocitov, ktorým ale nie je schopný čeliť. Táto porucha zahŕňa rôzne formy fóbií, nadmerné úzkosti a strachu.

 

Úzkostná porucha dokáže ovplyvniť vaše pracovné a spoločenské uplatnenie.

Kam až môže zájsť neliečenie úzkostnej poruchy?

Príklad z praxe: pani Irena K., účtovníčka, 45 let, rozvedená:

"Spočiatku som mala ľahké problémy so zaspávaním, večer mi trvalo dlhšie, než som zaspala. Bolo to v období, keď som pripravovala daňové priznania pre svojich klientov, takže som mala veľa práce. Moje problémy sa ale stupňovali, zaspávanie mi trvalo často aj niekoľko hodín a v priebehu večera som sa niekoľkokrát budila. Ráno som sa prebúdzala unavená, ale ranná káva ma postavila na nohy a bola som schopná cez deň fungovať. Po niekoľkých týždňoch sa nič nezlepšovalo, aj keď som si brala menej práce a chodila skôr domov. Cítila som sa ako v začarovanom kruhu, z ktorého sa nemôžete dostať von. Únava som už pociťovala aj v priebehu dňa, časté zmeny nálad už moje kolegyne prestali baviť a pripadala som si na všetko sama. Dnes viem, že som sa svojím správaním izolovala od spoločnosti. Moje príznaky boli stále intenzívnejšie. Keďže pracujem na živnostenský list, tak som si mohla dovoliť pracovať, ako som potrebovala. Klientov bolo menej a menej, takže som mala možnosť viac odpočívať. Jeden by povedal, že som mala čas sa dať do poriadku, opak bol pravdou. Preležala som celé týždne v posteli, nepotrebovala som chodiť von medzi ľudí, skrátka som bola čím ďalej, tým viac unavená. Vyvrcholilo to tým, že som už ani nebola schopná vstať z postele, prestala som jesť, komunikovať s okolím a absolútne som rezignovala."

Pani Irenu priviezol nemocnice jej syn, potom čo mu nezodvihla telefón. Pacientka nebola schopná sa hýbať, nie to ešte sa zdvihnúť z postele. Napriek tomu, že jej svaly a celé telo bolo v úplnom poriadku. Hospitalizácia trvala 3 mesiace a už dokonca života bude potrebovať antidepresíva.

Depresívne stavy (depresie): Jedná sa o psychické ochorenie, ktoré Vám ukradne radosť zo života.

Prejavy a príznaky depresie:

  • Nemôžete dospať: prebúdzania dve a viac hodín pred pravidelnou dobou prebúdzania.
  • Značná únava po nepatrnej námahe.
  • Pesimistický prístup: bežné problémy sa zdajú byť naproste neriešiteľné, bezdôvodné obavy, časté pocity beznádeje.
  • Pocit zhoršenej pamäti, znížená schopnosť koncentrácie, zhoršená pozornosť, nerozhodnosť.
  • Smutná a skleslá nálada (väčšinou nie je ovplyvnená vonkajšími podnetmi).
  • Zreteľná strata sexuálnej túžby.
  • Strata záujmu a potešenie z aktivít. Strata záujmu o seba, svoju rodinu, svojich priateľov a prácu.

Väčšinou sa postihnutý ráno cíti dobre a tie príznaky sa prejavujú v priebehu dňa. Každý máme odlišný organizmus, u niekoho sa môžu tieto symptómy prejavovať od rána.

Úzkostný depresívny syndróm (porucha): Prejavuje sa príznakmi, ktoré sú typické ako pre depresívnu, tak i úzkostnú poruchu. Väčšinou je jedna z týchto porúch sprevádzaná tou druhou. Práve kombinácia úzkosti a depresie zvyšuje riziko samovraždy. U postihnutého sa môže dostaviť úzkosť zo stavov beznádeje a obáv z ďalších výkyvov nálad smerom nadol. Príčina vzniku môže byť genetického pôvodu, alebo vplyvom životného štýlu.

Prejavy a príznaky

  • Chorobne smutná nálada
  • Strata schopnosti sa radovať
  • Budúcnosť stratila zmysel, pretože je plná očakávaného utrpenia
  • Stiesnený a utlmený pocit
  • Náchylnosť k sebaobviňovaniu a sebeponižovaniu

Úzkostnú poruchu zvláda každý inak, niekto sa s ňou môže stretnúť a vďaka svojim povahovým črtám ju prejde a nedôjde k žiadnej komplikácii. U väčšiny ale môže dôjsť k zhoršeniu do najťažšie formy depresívneho syndrómu, ktorý môže prebudiť psychické poruchy, ktoré by sa inak neprejavili.

Úzkostlivo depresívny syndróm sa môže vyskytovať ako jedna z fáz manicko-depresívneho ochorenia!

Najčastejšie príčiny nespavosti

  • Životný štýl
  • Nepriaznivé návykové látky kofeín, alkohol, nikotín
  • Nadmerná psychická záťaž
  • Spánkový režim / Spánková hygiena
  • Nevhodné prostredie pro spánok
  • Zdravotné problémy
  • Užívanie niektorých liečiv

Prevencia proti nespavosti

Pojem životný štýl môže byť chápaný každým inak. Podľa môjho názoru najdôležitejším aspektom správneho životného štýlu je duševná hygiena, ktorá je prevenciou proti nespavosti a iným psychickým chorobám. Neoddeliteľnou stránkou správneho životného štýlu je i aktívny odpočinok, ktorý chráni telo pred stresom po fyzickej stránke.

Duševná hygiena dokáže zvýšiť odolnosť človeka proti vnútorným i vonkajším škodlivým vplyvom, posilňuje duševnú kondíciu a rovnováhu. Duševná hygiena by mohla byť ďalšou obsiahlou témou, ale stručne si zhrňme najdôležitejšie body:

Životospráva: V prvom rade je dôležité dodržiavať správne stravovacie návyky (pravidelná strava, vhodné zloženie stravy a v neposlednom rade sa neprejedať). Dodržiavať pravidelný, kvalitný a dostatočne dlhý spánok. Musíte si vhodne rozložiť odpočinok a záťaž v priebehu celého dňa. Pre duševné zdravie musíme mať pokojné spoločenské a citové zázemie, harmonický život a v neposlednom rade aj zázemie pre odpočinok. Udržiavať si rodinný život tak, aby nedochádzalo k stresu a iným negatívnym vplyvom.

Životné priority: Každý človek by si mal ujasniť rebríček hodnôt a k nim smerovať svoje úsilie. Na prvom mieste by mali byť uspokojivé sociálne a citové vzťahy, ktoré nám budujú pevný základ proti duševným stresom. Skrátka a dobre, mať istotu vo svojom okolí.

Pracovné prostredie: Náš organizmus je zaťažovaný v pracovnom procese oveľa viac, než obvykle. Preto je dôležité vybudovať si svoje pracovisko po estetickej stránke tak, aby ste sa v ňom cítili dobre.

Denný harmonogram: Každý z nás by sa mal naučiť hospodáriť so svojím časom a úsilím, ktoré vynakladá do každodenných aktivít. Pravidelná denná činnosť, čo sa týka práce a odpočinku posilňuje duševnú vyrovnanosť. Nezabúdajte na ľudovú múdrosť "čo môžeš urobiť dnes, neodkladaj na zajtra".

Aktívny odpočinok je neoddeliteľnou súčasťou zdravého životného štýlu, ktorý upevňuje duševnú kondíciu. Fyzická práce a šport posilňuje úroveň telesnej kondície. Nie nadarmo sa hovorí „v zdravom tele, zdravý duch“. Môj názor je ten, že stres sa najlepšie odbúrava pohybom. Telo sa pri ňom zdravo unaví a tím pádom napomáha k zdravému spánku. Šport ako taký posilňuje sebavedomie a to na sebe nemusíte mať veľké nároky.

Z vlastnej skúsenosti môžem odporučiť každé ráno tri až päť kilometrový ľahký klus, postupom času uvidíte, že sa budete cítiť v priebehu dňa omnoho lepšie. Pokiaľ behanie nie je Vaša parketa, skúste plavenie či pol hodinové až hodinové prechádzky.

Návykové látky vedúci k nespavosti

Návykové látky, ktorými sú kofeín, alkohol a nikotín. Nepriaznivo ovplyvňujú náš organizmus.

Každý z nás dobre pozná účinky kofeínu. Dokáže nakopnúť a na pár hodín zabudneme na únavu. Nebudeme si nahovárať, že si dáme jednu šálku kávy denne. Nejedná sa o nič zdravého, pretože kofeín zvyšuje krvný tlak a každý z nás určite zažil ten "predinfarktový" pocit, keď sme to prehnali s kávou. Ako prírodné alternatívu kávy môžem odporučiť Guaranu 10X Extrakt – jedná sa o čisto prírodný produkt, ktorý dokáže plne nahradiť funkciu kofeínu.

Pominiem účinky alkoholu ako takého, jedná sa bezo sporu o jeden z najmasovejšie užívaných depresanty. Hoci, poháre piva pred spaním nie je na škodu. Pri výrobnom procese piva sa totiž používa bylina Humulus lupulus, známejší pod slovenským názvom Chmeľ obyčajný, ktorý svojimi účinkami môže pôsobiť sedatívne na centrálny nervový systém. Používal sa ako prostriedok v boji proti nespavosti, úzkosti a depresiám. Takže jedno, maximálne dve pivá pred spaním podľa mňa nemôžu uškodiť. Ak dávate prednosť tradičnej alternatívnej liečbe, či prevencii, môžete užívať chmeľové šištičky, z ktorých si jednoducho pripravíte odvar. Alkohol urýchľuje nástup spánku, ale narušuje spánkový režim. Zaspíte, ale Vaše telo si neoddýchne.

A z návykových látok sa dostávame k poslednej, a tou je nikotín obsiahnutý v cigaretách. Nikotín povzbudzuje činnosť mozgu, takže "cigaretka pred spaním" nie je vôbec dobrý nápad. Na tento problém môžem snáď odporučiť len jedno, a to nefajčiť...

Zdravý spánok

Spánkový režim alebo spánková hygiena je jedným zo spôsobov liečby porúch spánku u jedincov, u ktorých bolo vylúčené onemocnenie, ktoré nespavosť môže spôsobovať. Jedná sa o všeobecné odporučenia pre skvalitnenie spánku.

  • Pravidelný spánok, to znamená chodiť spať a zobúdzať sa v rovnakej dobe.
  • Spálňa by mala slúžiť len na spanie – nemal by v nej byť televízor. Odporúčaná izbová teplota je medzi 16-20 °C.
  • Spálňa by mala pôsobiť ako prostredie, kde ste zvyknutí odpočívať. Mala by to byť najpríjemnejšia miestnosť vo Vašom byte, či dome.
  • Nevykonávajte rôzne fyzické aktivity, šport a cvičenie pred spaním. Fyzická záťaž zvyšuje srdečnú aktivitu a tým rozprúdi krv vo Vašom tele, práve to Vám sťaží zaspávanie.
  • Pokiaľ máte ťažkosti s nespavosťou, tak behom dňa sa neodporúča si zdriemnuť, to nespavosť ešte zhorší.

Prevencia

Nespavosť ako taká, je problém, ktorý sa musí riešiť včas. Dôležité je si priznať, že máte problémy so spánkom a uvedomiť si čo tento zdravotný problém zapríčinilo.

Prírodné produkty, ktoré Vám môžem odporučiť, v boji proti nespavosti sú nasledovné:

  • Kozlík lekársky (Valeriana Officinalis)
  • Mučenka pleťová (Passiflora incarnata)
  • Ľubovník bodkovaný (Hypericum perforatum)
  • Strom čierneho oleja (Celastrus paniculata)
  • Brahmi (Bacopa monnieri)

Nasledujúce prírodné produkty Vám odporúčam pre lepšie zvládanie stresu a celkové posilnenie vášho organizmu:

  • Ženšen sibírsky (Siberian Ginseng)
  • Kotvičník zemný (Tribulus Terrestris)
  • Voňatec vajcovitý (Muira Puama)
19.júla 2016, Zajímavosti
Páčil sa vám tento článok? Ta ho zdieľajte:
Facebook Google+
Podobné články