Sortiment

Civilizačné choroby

Späť do slovníka

Civilizačné choroby / ochorenia je zjednodušene skupina chorôb, ktoré priamo súvisia s moderným spôsobom života v dnešnej spoločnosti, obzvlášť v znečistenom prostredí priemyselných oblastí, a so zlou životosprávou a nezdravým životným štýlom. Hoci naše okolie nemusíme vždy priamo a pozitívne ovplyvniť, životný štýl a spôsob života však áno. Napriek rozvoju technológií, ktoré majú život uľahčovať, sa všetko dianie zrýchľuje a s tým aj väčšina ľudí. Týmto spôsobom sa vytvára tlak, ktorý niektorí ľudia nezvládajú a tiahnu k zlým návykom. Sami tak môžeme ovplyvniť vypuknutie niektorých z týchto ochorení alebo im môžeme dokonca predísť.


Odhodlaný muž u notebooku s boxerkami


Medzi civilizačné choroby sa všeobecne radí

  • ateroskleróza
  • infarkt myokardu
  • angina pectoris
  • vysoký cholesterol
  • metabolické ochorenia
  • obezita
  • cukrovka
  • zápalové reumatické ochorenia
  • rakovina
  • depresie
  • únavový syndróm
  • Alzheimerova choroba
  • Parkinsonova choroba
  • a ďalšie


Biele krvinky v krvi vnútri cievy

Ovplyvniteľné rizikové faktory

Ovplyvniteľné faktory sú faktory alebo okolnosti, ktoré máme vo svojich rukách a ich zmenou môžeme docieliť zlepšenia alebo zhoršenia nášho zdravotného stavu. K nezdravému spôsobu života môžeme prispieť zlým stravovaním, čo znamená výber nezdravých potravín, ale aj spôsob, akým je konzumujeme.

Nevhodné jedlá sú

  • tučné
  • presolené
  • presladené
  • prepálené

Zlý spôsob konzumácie je

  • vo veľkých porciách
  • v príliš častých frekvenciách
  • rýchla konzumácia

Nezdravý spôsob života predstavuje

  • nedostatok fyzickej aktivity
  • fajčenie
  • stres
  • nadmerná konzumácia alkoholu
  • nedostatok kvalitného odpočinku


Vzteklý muž pri práci na počítači

Niekoľko rád alebo čo s tým

Všetky rady, nech sú v štýle "jedna pani povedala" alebo od odborníka, všetky sa odrážajú od práce s ovplyvniteľnými faktormi, ktoré sú popísané vyššie. Každý vo svojom živote poznáme situáciu, kedy vieme, že nám niečo škodí a nie je to pre nás "to dobré", napriek tomu nás to láka a rôznymi kľučkami sa k tomu opäť dostávame. Všetko sa to vyviera z našej lenivosti, slabosti, smútku, zlých návykov alebo zatrpklosti. Práve zlomenie týchto návykov a zlých vzorcov správania vedie k zmene a prevažne sa jedná o zlepšenie, tj. pozitívnu zmenu. Zmena nemusí byť náhla, skôr naopak.


Rýchle zmeny prichádzajú s ešte rýchlejším sklamaním a prepadom. Predstavte si, že by ste radi prestali fajčiť. Možno by vám pomohlo postupne znižovať počet cigariet. Každý deň o jednu menej. Alebo si dáte len každú druhú. Alebo si zapálite len v párne hodiny a nepárne nefajčíte. Samozrejme si miesto fajčenia musíte nájsť inú činnosť a nahradiť zvyklosti. Chodíte fajčiť von? Bežte von, nezapaľujte si a urobte koliesko baráku, ulice, štvrti. Alebo sa bežte prebehnúť. Zájdite si na kávu. Za ušetrené peniaze si kúpte kvety. Skúste sa naučiť spievať. Technik a náhradných riešení je celý rad. Základom je chcieť.

Základné opatrenia

Preto tu predkladáme niekoľko základných pravidiel alebo opatrení, ktoré by mali pomôcť s riešením civilizačných chorôb. Základom je strava. Postupne sa snažte obmedziť presolené jedla a soľ skúste postupne obmedziť na minimum. Rovnako tak vyprážané jedlá. Dávate si každý týždeň váš obľúbený vyprážaný rezeň? Dajte si ho raz za dva týždne, raz za mesiac - o to viac sa na neho budete znovu tešiť. Jete veľa? Jedzte veľa. Veľa zeleniny v priebehu dňa, veľa ovocia (skôr ráno alebo dopoludne) a jedzte menšie porcie, v častejších frekvenciách počas dňa.


Misky sa zeleninou a ovocím


Zdravý životný štýl. Nemusíte hneď všetko preháňať a začať behať, aj keď viete, že vás z toho bolia kolená. Pomaly začínajte robiť veci, na ktoré nie je vaše telo zvyknuté. Najmenej náročné aktivity sú jazda na bicykli, chôdza a plávanie. Jazdíte výťahom? Skúste dať aspoň jedno schodisko denne pešo. Možno vás to časom chytí a budete nakoniec behať maratóny. Vaše telo vám potom po detoxe samo povie, čo potrebuje, a cigarety to rozhodne nebudú.


Meditujúce žena u vody pri západe slnka


Rovnako to platí pre alkohol. V prostredí Českej republiky, kde je konzumácia alkoholu súčasťou kultúrnej tradície, sa ťažko radí a odporúča alkohol obmedziť alebo absolútne vynechať. Na druhú stranu nemusíte byť abstinenti, ale nadmerná konzumácia je objektívne škodlivá, vedie k celej rade civilizačných ochorení, človeka limituje v osobnom, rodinnom a spoločenskom živote a nie je riešením zložitých životných problémov. Neveríte, že je alkohol škodlivý? Postavte sa na pár minút pred akoukoľvek alkoholovú liečebňu v Českej republike a stačí sa len pozerať, čo sa vo vnútri a okolo deje. Skúste sa aj pokojne chovancov opýtať, ako sa cíti a ako im je. Odpoveď "dobre" určite nečakajte.


O škodlivých účinkoch dlhodobého stresu sa človek dočítá z každého seriózneho aj bulvárneho časopisu. Negatívne klinické dopady sú totiž dlho známe a odborná verejnosť vykonáva rutinnú osvetu širokej verejnosti smerom k odporúčaní obmedzení stresových situácií, zmene zamestnania, ktoré človek neznáša, zmene partnera, ktorého človek neznáša alebo mu neprináša "to dobré" a všetky faktory, ktoré prežívanie stresu zhoršujú a človeka zvnútra ničí a ubíjajú. Obmedzenie alebo absencie stresu je preto jedno z odporúčaní, na ktoré nesmieme zabudnúť.


Niektorí môžu namietať, že sa to ľahko píše, ale ťažko urobí. Preto vyššie spomíname, že zmena musí byť postupná a pozvoľná, aby bola účinná. Musí sa tzv. "dostať pod kožu" a byť človeku prirodzená. Inak sa jedná o nátlak, ktorý má opačný efekt.

Ako si pomôcť bylinkami?

Existuje celý rad dostupných bylín, ktoré môžu podporiť existujúcu liečbu, môžu uľahčiť niektorým symptómom a môžu byť použité v kombinácii s režimovými opatreniami, ktoré sú popísané v kapitole vyššie.

Boswellia

Prvou bylinou je boswellia, v ktorej je v štúdiách preukázaný určitý benefit vo zníženiu alebo zmierneniu symptómov pri podávaní pacientom s reumatoidnou artritídou, osteoartritídou, astmou a ulceróznu kolitídu. Účinné látky boswéllie sa testujú v rôznych indikáciách onkologických ochorení (karcinóm prsníka, leukémia).


Kadidlo na bielom pozadí

Garcinia, káva, čaj

Proti obezite sa osvedčilo niekoľko bylín, ktoré obsahujú stimulujúce pôsobiace látky (prevažne kofeín), z ktorých je vhodné spomenúť zelenú kávu, garcínii kambodžskú alebo zelený čaj. Má sa za to, že obsiahnutý kofeín v patričnej dávke zrýchľuje metabolizmus a sprostredkuje "pálenie tukov" zo zásob organizmu, čím by mal človek postupne odbúravať nežiaduci tuk. Garcinia aj zelená káva naviac dokážu spomaľovať metabolizmus cukrov v tele. Vďaka tomu sa odďaľuje pocit hladu.


Tropické ovocie Mangostan

Spirulina

Únavový syndróm, poklesnutosť a zhoršená nálada môže byť riešená spirulinou. Jej obsahové látky majú antioxidačný účinok, znižujú LDL cholesterol, znižujú vysoký krvný tlak, zmierňujú prejavy alergie a zvyšujú tonus svalov, inými slovami spevňujú svaly, a dodávajú telu viac energie. Navyše môže spirulina dodať pacientom väčší pocit "sily" a "výdrže" po dlhšiu dobu a pridáva určitú vitalitu.


Miska hladká s Spirulinou a ovocím

Moringa, kotvičník, ženšen a ďalšie

K zlepšeniu celkového stavu a klinického obrazu pacienta sa všeobecne odporúčajú tzv. roborantia, byliny, ktoré posilňujú výdrž, telesnú konštitúciu a psychický stav. Najviac spomínané sú v tomto duchu maca, moringa, kotvičník, ženšen alebo acai. Väčšinou sa jedná o byliny s antioxidačne pôsobiacimi obsahovými látkami, ktoré fungujú ako superpotraviny. Obsahové látky týchto bylín sú takmer "všeliečivé" a môžu byť použité na všetky civilizačné choroby, ktoré sme popísali (najlepšie samozrejme s predchádzajúcou konzultáciou s lekárom alebo lekárnikom).


Celé plody Kotvičníku na bielom pozadí

Záver

Zdroje:

Hu FB, Liu Y, Willett WC. Preventing chronic diseases by promoting healthy diet and lifestyle: public policy implications for China. Obes Rev. 2011; 12(7):552-9. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-789X.2011.00863.x

Meditujúce žena u vody pri západe slnka
Späť do slovníka